marca 07, 2018

Maszyna szyfrująca

Szyfrowanie to świetna zabawa. Można używać umownego szyfru i wysyłać wiadomości, których nikt, prócz wtajemniczonych, nie odczyta. Przygoda będzie jeszcze większa, jeśli użyjemy specjalnie przygotowanych na tę okazję "maszyn szyfrujących". Bazując na ćwiczeniach, które kiedyś dla Was przygotowałam opracowałam coś co uatrakcyjni zabawę z szyfrowaniem i pozwoli na tworzenie wielu kombinacji, wielu kluczy szyfrujących...

 

Przygotowałam tarcze, które po wydrukowaniu i odpowiednim połączeniu stworzą urządzenie do szyfrowania... wystarczy korek i pinezka, aby urządzenie zaczęło działać...



... po przesunięciu tarcz względem siebie, powstaje klucz szyfrujący, który trzeba określić, aby osoba, która ma odczytać wiadomość wiedziała jak ma to zrobić. Klucz powstaje przez podanie liter np: AG, co oznacza, że do litery A na dużej tarczy dopasowujemy literę G na małej tarczy, i już możemy szyfrować...

np. MASZYNA SZYFRUJĄCA po zaszyfrowaniu to: TGAEDUG AEDNŻCPHJG

... jeśli do tego wiadomość zostanie zaszyfrowana na specjalnie przygotowanym do tego formularzu, zabaw będzie przednia...


Żeby każdy znalazł tu coś dla siebie, przygotowałam dla Was dwie wersje maszyny i dodatkowo pustą tarczę, aby uczniowie mogli wymyślić swój własny sposób szyfrowania...









Oczywiście całość w plikach do pobrania: "maszyna szyfrująca" i formularz wiadomości

Brak komentarzy:

Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.