czwartek, 19 kwietnia 2018

Chmury wyrazowe jako narzędzie edukacyjne

Chmury wyrazowe to ciekawa forma, która z pewnością podniesie atrakcyjność wielu zajęć. W zasadzie ogranicza nas jedynie nasza wyobraźnia i kreatywność. Dzięki temu, że tworzone chmury wyrazowe mogą przyjmować różne kształty, połączenie ich z konkretną treścią wyrazów może prowadzić do bardzo ciekawych rezultatów. Powstałe grafiki można wykorzystać do utrwalania wielu szkolnych wiadomości i umiejętności. Mogą one przyjąć formę notatki czy plakatu, który można zawiesić w szkolnej pracowni. 

Jeśli lekcje geografii dotyczą np. Afryki - możemy przygotować chmurę wyrazów w kształcie tego kontynentu, słowa będą zaś ściśle związane z nazwami geograficznymi (państwa, rzeki, wyspy itp...)
  


Na języku polskim - dla utrwalenia pisowni wyrazów z "ó" można przygotować chmurę w kształcie tej litery ze słowami, w których się pojawia.



Podczas lekcji przyrody możemy stworzyć chmurę dotyczącą np. nazw drzew iglastych i wpisać ją w stosowny kształt:


W zasadzie nie ma żadnych ograniczeń co do kształtów i treści chmur wyrazowych, możemy więc tą formę prezentacji treści wykorzystać na każdych zajęciach.

Chciałabym przedstawić Wam dwa - moim zdaniem najciekawsze - programy on-line, które pozwolą w szybki i łatwy sposób stworzyć ciekawą i przydatną grafikę.  


TAGXEDO

Aplikacja sieciowa, którą znajdziecie pod linkiem: http://www.tagxedo.com/app.html

Zalecam stosowanie przeglądarki Internet Explorer, ponieważ w Mozilli i Google Chrom pojawia się problem z Silverlight (rozszerzeniem do przeglądarki odpowiedzialnym za prawidłowe wyświetlanie treści multimedialnych)



Przy jej pomocy możemy tworzyć tzw. „chmury wyrazowe”, które mogą przyjmować dowolne kształty i być zbudowane z wskazanych przez nas słów.

Opcja Load… - tutaj ustawiamy treść naszej „chmury” – możemy wczytać ją z pliku np. pliku tekstowego przygotowanego wcześniej w Notatniku (File – Browse)  lub wpisać je bezpośrednio w aplikacji (Enter Text) – aby tekst został wprowadzony klikamy przycisk Submit



Opcja Shape – tutaj ustawiamy kształt naszego obrazka. Możemy wybrać jeden z wielu kształtów lub wczytać swój własny. Ważne aby przygotowany przez nas kształt (piktogram) był jednokolorowy. 



Ja przygotowałam swój w programie Paint. Jest to litera, w czarnym kolorze, zapisana wcześniej w pliku. 



Jeśli chcę wykorzystać Swój własny kształt w opcji Shape wybieram Add Image… i wskazuję lokalizację przygotowanego wcześniej pliku z piktogramem i akceptuję wybór przyciskiem Accept. Nasz obrazek powinien po chwili zmienić swój kształt.



Czas na wybór kolorystyki – wybieramy opcję Theme (klikamy na strzałeczkę) i wskazujemy wybrany przez nas zestaw kolorów. Kolor rameczki zestawu oznacza kolor tła obrazka.


Mamy również możliwość ustawienia zestawu czcionek, które zostaną wykorzystane w naszym obrazku. Trzeba pamiętać, że niestety nie wszystkie czcionki zawierają polskie znaki.



Istniej również możliwość ustawienia kierunku wyrazów – opcja Orientation pozwala ustawić układ dowolny (Any) pionowy (Vertical), poziomy (Horizontal) lub prostopadły (Orthogonal).



Jeśli chcemy zmienić układ poszczególnych wyrazów w obrazku klikamy opcję Layout, która przemiesza rozmieszczenie wyrazów. Jeśli chcemy zaś poeksperymentować z ustawieniem kolorów poszczególnych wyrazów, wystarczy kliknąć opcję Color, która zmieni kolorystykę wyrazów, jednak z zachowaniem kolorów wybranego zestawu.

Warto wspomnieć o opcji Hide History, która pozwala zobaczyć nam wszystkie zmiany, których dokonaliśmy podczas wyboru opcji kształtu, koloru, czcionki itd. i wrócić do któregoś z etapów, jeśli efekt końcowy nas nie satysfakcjonuje.

 

Na koniec pozostaje już tylko zapisać przygotowany przez nas obrazek – klikamy opcje Save. Możemy zapisać obrazek do pliku (Image) lub od razy wysłać go na drukarkę (Print). Ja osobiście polecam zapisanie obrazka w pliku o rozszerzeniu PNG. 



Wybór jednej z możliwości zależy od tego jak duży ma być wydruk. Np. 125 KP daje obrazek o rozdzielczości ok. 380x380 pikseli (ok. 13x13 cm), z kolei 16 MP daje obraz o rozdzielczości ok. 4300x4300 pikseli. (150x150cm) - oczywiście w przypadku mojej grafiki. To zależy czy wydrukujecie obrazek na swojej domowej drukarce, czy zaniesiecie plik do wydrukowania na drukarce wielkoformatowej, czyli tzw. ploterze. Jeżeli chcecie drukować obrazek w domu na papierze o formacie A4 wystarczy zapisać plik w rozmiarze 500 KP.


WORDART


 Po lewej stronie znajdziemy zakładki, które pozwolą zdefiniować parametry tworzonej "chmury"
W zakładce WORDS wpisujemy wyrazy, które mają pojawić się w chmurze, następnie decydujemy o ich rozmiarze, kolorze, kącie (podajemy go liczbowo np. 30, 45 itp), czcionce (uwaga - nie wszystkie czcionki mają polskie znaki). Wszystkie zmiany zatwierdzamy i wprowadzamy przyciskiem:


Tekst można również wprowadzić na zasadzie kopiuj - wklej wybierając przycisk Import.




Zakładka SHAPES pozwala na ustalenie kształtu chmury, Mamy tu do dyspozycji wiele możliwości, możemy również wczytać swój własny plik z kształtem. Grafikę można przygotować własnoręcznie lub wyszukać w Sieci - najlepiej aby kształt był jednobarwny.





Kolejna zakładka FONTS pozwala ustalić styl, wybranych w pierwszym kroku, czcionek:


Zakładka LAYOUT daje nam możliwość zmiany ułożenia wyrazów. Mamy do dyspozycji kilka możliwości, w tym ułożenie losowe (random):



Ostatnia zakładka STYLE pozwala na wprowadzenie zmian dotyczących koloru tła, nasycenia barw napisów,  przezroczystości kształtu, w który wczytano wyrazy itp. 


Ostatnim krokiem jest pobranie stworzonej grafiki. Jeżeli zarejestrujemy się w serwisie, możemy przechowywać stworzone przez nas prace na serwerze, możemy je udostępniać w serwisach społecznościowych lub ściągnąć na dysk. 
Po kliknięciu opcji DOWNLOAD wybieramy opcję standard JPG lub standard PNG (inne opcje są odpłatne) i zapisujemy plik lokalnie na dysku.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.