sierpnia 22, 2022

PYTHON DLA NASTOLATKÓW Projekty graficzne w Python Turtle



Jak pewnie wiecie, jestem między innymi nauczycielem informatyki. Pracuję głównie z uczniami z klas VII i VIII - wtedy to pojawiają się też tekstowe języki programowania. Od samego początku (od kiedy funkcjonują klasy 7-8) wprowadzam moich uczniów w podstawy języka Python. Nie bez powodu decyduję się na ten język i choć na studiach nie miałam z nim styczności (och, to było lata temu, kiedy o Pythonie nikt jeszcze nie słyszał), uznałam, że będzie on lepszym wyborem niż np. język C++.
Moim zdaniem jest to język, który przy stosunkowo niewielkiej ilości kodu pozwala tworzyć dość rozbudowane algorytmy. Jego składnia jest prosta, intuicyjna - w sam raz na pierwszą przygodę z programowaniem tekstowym.

Ponieważ - jeśli chodzi o Pythona - jestem samoukiem, posiłkuję się dostępną literaturą oraz stronami, które traktują o tym języku.

Ostatnio w moje ręce trafiła pozycja pt. Python dla nastolatków. Projekty graficzne z Python Turtle, której autorem jest Krzysztof Łos.


Zainteresowałam się nią, ponieważ z doświadczenia wiem, że biblioteka Turtle i to co z jej wykorzystaniem można robić, zdecydowanie bardziej podoba się uczniom, niż na przykład algorytmy dotyczące działania na liczbach. Dlatego też  postanowiłam bliżej przyjrzeć się tej pozycji i zobaczyć co mogłabym wykorzystać na własnych zajęciach. 

Biblioteka Turtle pozwala tworzyć projekty graficzne, ale aby mogły one powstać uczeń musi posługiwać się podstawowymi elementami składni, jest to więc świetny sposób, żeby wprowadzić uczniów w podstawy tego języka w dość atrakcyjny sposób. 
Pozycja o której wspomniałam, nie traktuje tylko i wyłącznie o bibliotece Turtle. Jedna z jej części to wprowadzenie do języka. Znajdziemy tutaj informacje dotyczące m.in. zmiennych i ich typów, operatorów, instrukcji warunkowej, pętli, funkcji... - wszystko to, co niezbędne aby rozpocząć przygodę z Pytonem. Dodać warto, że wszystko napisane przystępnym językiem, okraszone licznymi listingami zawierającymi fragmenty kodu opatrzone komentarzami i zrzutami ekranu ilustrującymi efekty jego działania. Do tego wiele ciekawostek i ćwiczeń do samodzielnej realizacji przez ucznia. 

Kolejna część książki dotyczy podstaw biblioteki Turtle. Nowa wiedza w połączeniu ze znajomością podstaw Pythona, pozwala tworzyć nawet bardzo rozbudowane projekty graficzne. Oczywiście autor rozpoczyna od bardzo prostych elementów, wprowadzając stopniowo nowe funkcje i pokazując efekt ich działania.

Ostatnia część książki to omówienie licznych projektów graficznych. Tutaj autor pokazuje nam na zrzucie ekranowym efekt działania algorytmu, a następnie w listingu pokazuje nam kod, szczegółowo go komentując. Okazuje się, że kilka linijek kodu wystarczy, aby stworzyć dość efektowne elementy graficzne.

Na końcu książki znajdziemy jeszcze dodatek zawierający spis najważniejszych funkcji z biblioteki Turtle wraz z ich opisem. To duże ułatwienie. Dzięki temu możemy zerkać do przejrzystego zestawienia, bez potrzeby wyszukiwania poszczególnych funkcji w treści rozdziałów.

Jak sam tytuł mówi: "Python dla nastolatków" - książka skierowana jest do młodych ludzi, którzy interesują się programowaniem. Autor prowadzi młodego czytelnika krok po kroku, wyjaśniając wszystkie kwestie dotyczące czy to instalacji środowiska pracy (w tym przypadku PyCharm Community Edition) czy już samego tworzenia konkretnych algorytmów. Książka jest napisana w ten sposób, aby mógł skorzystać z niej laik.   

Nie oznacza to jednak, że jest ona przeznaczona jedynie dla dzieci. Uważam, że może być źródłem inspiracji dla nauczycieli informatyki zarówno w szkole podstawowej jaki i ponadpodstawowej. Zawiera ona treści dające solidne podstawy języka Python oraz możliwości wykorzystania biblioteki Turtle - dokładnie to, co jest konieczne aby wprowadzić ucznia w arkana programowania tekstowego i dodatkowo zaciekawić go (biblioteka Turtle w zasadzie to gwarantuje - takie są przynajmniej moje doświadczenia). 

Pozycja ta stanie się częścią mojej pythonowej biblioteczki i z pewnością będą do niej sięgać podczas lekcji dotyczących programowania. 

Jeśli chcielibyście zajrzeć do książki - polecam przykładowy fragment dostępny na stronie Wydawnictwa Helion (https://helion.pl/ksiazki/python-dla-nastolatkow-projekty-graficzne-z-python-turtle-krzysztof-los,grazol.htm#format/d).  
Wartością dodaną jest dostęp do wszystkich listingów kodów omawianych w książce.  Możemy je bezpłatnie ściągnąć i z nich korzystać.


Symulacja jednego z projektów omawianych w książce










Brak komentarzy:

Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.