lutego 29, 2020

Powtórzenie z wyrażeń algebraicznych w nietypowej formie...

Staram się stale urozmaicać zajęcia matematyki, wykorzystując różne narzędzia i metody pracy. Oczywiście nie dzieje się tak na każdej lekcji, ale jeśli tylko to możliwe i czas pozwala wykorzystuję TIK, czy rożne formy motywowania uczniów do aktywnego udziału w zajęciach.

Tym razem przygotowałam dla moich siódmaków nietypowe powtórzenie z wyrażeń algebraicznych. Postaram się szczegółowo opisać Wam moje przedsięwzięcie, żebyście mogli z niego skorzystać na swoich lekcjach.

Pierwszym elementem zajęć był podział na grupy. Można skorzystać z tradycyjnej formy (karteczki) lub wykorzystać aplikację [patrz tutaj lub tutaj]. Ja tym razem przygotowałam karteczki z jednomianami - ten sam jednomian - ta sama grupa.

Kolejnym krokiem było przekazanie grupom wiadomości:




Już ten element zaskoczył uczniów. Próbowali różnych sposobów odczytania wiadomości - jeden z nich spodobał mi się najbardziej: uczeń przyłożył kartkę do szyby i bez problemu odczytał treść.

W treści znalazła się informacja, że grupa musi odnaleźć 4, dedykowane im koperty (na kopertach były naklejone podane wyrażenia algebraiczne) ukryte w sali.







4 zadania to cztery cyfry PIN-u do odblokowania tabletu, który oprócz tego, że był niezbędny do rozwiązania niektórych zadań, zawierał kolejną, obszerną wiadomość do grupy.




Po przekazaniu kopert, uczniowie przystąpili do rozwiązywania zadań. Poprawne ich rozwiązanie, pozwoliło zdobyć kolejne litery zaszyfrowanego hasła. Ostatnim krokiem było odszyfrowanie hasła przy pomocy aplikacji Szyfrator (lub bez niej - jeśli ktoś zna szyfr GA-DE-RY-PO-LU-KI).













Uwagi, wskazówki, linki

PIN do tabletu

Zadania umieszczamy w kopertach i oznaczamy, tak aby każda grupa wiedziała, które koperty są dla niej przeznaczone. Ja umieściłam na kopertach wyrażenia algebraiczne (patrzy wiadomość powitalna), oczywiście dla każdej grupy inne. Można też użyć kopert w różnych kolorach.

Zadania - zaszyfrowane słowo
  1. litera J - https://wordwall.net/pl/resource/835157 
  2. litera D - zadanie wykonana w serwisie Wordwall, ponieważ wyzwanie okazało się niezwykle czasochłonne, zrezygnowałam z wysyłania odpowiedzi; podchodziłam do grup, sprawdzałam poprawność i przyznawałam literę.
  3. litera E - https://learningapps.org/watch?v=pqvm8d5ij20 
  4. litera N - zadanie wykonana w serwisie Wordwall
  5. litera P - patrz punkt 2.
  6. litera M - https://learningapps.org/view6788012 
  7. litera K - zadanie wykonane w edytorze tekstu.
  8. litera G - już wiem, że następnym razem nie użyję naklejek, uczniowie w przypadku pomyłki musieli je odrywać; lepszym pomysłem będą papierowe puzzle. 
  9. litera N -https://view.genial.ly/5e528145aedfb7101a111b1d/game-wyrazenia-algebraiczne

Materiały o których mowa w poście dostępne są tutaj

Spostrzeżenia "in minus"

  1. Powtórzenie zajęło mi dwie godziny lekcyjne. Uczniów pokonały czasowo zadania "organizacyjne".  
  2. Uczniowie nie przeczytali dokładnie wiadomości powitalnej i zdarzyło się, że jedna z grup pozbierała wszystkie ukryte koperty, inna zrozumiała, że kopert ma być 9. Nieuważne przeczytanie wiadomości powitalnej spowodowało również, że uczniowie nie wiedzieli co zrobić po odblokowaniu tabletu. 
  3. Nieuważne przeczytanie instrukcji (znajdującej się w tablecie) spowodowało, że uczniowie nie wiedzieli, na której pozycji mają wpisać poszczególne litery, nie zauważyli też (prócz jednej grupy), że jednego z zadań, nie trzeba było rozwiązywać.

Spostrzeżenia "in plus"
    1. Uczniowie bardzo ładnie pracowali w grupach. Każdy czuł odpowiedzialność i motywację, co przełożyło się na zaangażowanie poszczególnych członków zespołu. Jeśli ktoś czegoś nie rozumiał, wspierali się wzajemnie i pomagali sobie w obrębie grupy.
    2. Można było zaobserwować rożne strategie rozwiązywania zadań. W jednej z grup uczniowie podzielili się zadaniami, w innej wszystkie zadania realizowali wspólnie, jeszcze w innej dochodzili do wyniku, współpracując w parach.
    3. Uczniom spodobała się taka forma pracy, poprosili nawet aby przygotować dla nich takie zadania z wiedzy ogólnej na godzinę wychowawczą. Dotarcie do końca i odszyfrowanie hasła wzbudziło sporo emocji.
    Wnioski
    1. Zmotywować uczniów do uważnego czytania poleceń i instrukcji.
    2. Częściej korzystać z takiej formy utrwalania materiału.

      4 komentarze:

      1. genially nie działa link

        OdpowiedzUsuń
      2. Niestety ten ostatni link: https://view.genial.ly/5e528145aedfb7101a111b1d/game-wyrazenia-algebraiczne nie otwiera quizu.

        OdpowiedzUsuń

      Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.