sierpnia 31, 2025
Test na czujność „Gdy usłyszysz… - powiedz…” – idealny na pierwsze lekcje
Pierwsze spotkania z klasą po wakacjach warto wypełnić aktywnościami, które rozruszają uczniów, pomogą im wejść w szkolny rytm i przy okazji przypomną trochę wiedzy. Jedną z moich ulubionych metod jest test na czujność – „Gdy usłyszysz…, powiedz…”.
Na czym polega?
Każdy uczeń otrzymuje kartę z krótką instrukcją:
-
„Gdy usłyszysz… [hasło], powiedz… [odpowiedź]”.
Pierwszy uczeń rozpoczyna zabawę od swojego hasła, a reszta to już efekt domina – jedno hasło uruchamia reakcję kolejnego ucznia, a potem następnego i następnego… aż do zakończenia.
Dzięki temu:
-
gra angażuje wszystkich uczniów,
-
wymaga uważnego słuchania i koncentracji,
-
przebiega w sposób samoczynny, bez ingerencji nauczyciela (poza startem).
Matematyka – dla klas 5 i wyżej
W zestawach kart znajdują się hasła i odpowiedzi związane z:
-
własnościami figur geometrycznych,
-
przekształcaniem jednostek,
-
prostymi obliczeniami i działaniami,
-
definicjami matematycznymi.
Przykłady:
-
„Gdy usłyszysz: Trapez prostokątny ma dwa kąty proste, powiedz: Kwadrat ma wszystkie boki i kąty równe.
-
„Gdy usłyszysz: Średnica to najdłuższa cięciwa, powiedz: Rysunek w skali 1:5 zostanie pięciokrotnie zmniejszony”.
Ważne, aby nauczyciel dobrał poziom gry do klasy, z którą pracuje – w młodszych klasach sprawdzą się prostsze zadania (np. zamiana jednostek, podstawowe własności figur), a w starszych można sięgnąć po trudniejsze definicje i obliczenia.
Pliki do pobrania: [Wersja 1] [Wersja 2]
Godzina wychowawcza – integracja klasy
Na wychowawczej gra świetnie sprawdzi się w wersji integracyjnej. Karty zawierają zadania i reakcje budujące atmosferę współpracy:
-
„Gdy ktoś wstanie i powie: Witajcie po wakacjach, idź do osoby o numerze 1, podaj jej rękę i powiedz: Miło mi cię widzieć po wakacjach.
Dzięki temu uczniowie poznają się na nowo po przerwie, wchodzą we wspólne interakcje i budują poczucie wspólnoty.
Pliki do pobrania: [Wersja 1]
Spróbuj stworzyć własny zestaw!
Gotowe karty to świetne rozwiązanie, ale największą wartość daje przygotowanie własnej wersji gry. Dlaczego?
-
Możesz dopasować tematykę do bieżących lekcji (np. części mowy na języku polskim, stolice państw na geografii, słówka na angielskim).
-
Uczniowie mogą sami wymyślać hasła i odpowiedzi, co nie tylko rozwija kreatywność, ale też utrwala materiał w aktywny sposób.
-
Dzięki temu gra nigdy się nie nudzi – każda klasa i każda lekcja mogą wyglądać inaczej.
Dlaczego warto spróbować?
-
To dynamiczna i angażująca gra, która zawsze budzi emocje.
-
Pozwala w naturalny sposób powtarzać materiał lub integrować klasę.
-
Wystarczy kilka minut przygotowania (wydruk i pocięcie kart).
-
A przede wszystkim – daje uczniom radość i poczucie współtworzenia lekcji.
Polecam wypróbować już na pierwszych zajęciach – efekt domina i śmiech gwarantowany! 🎉
Brak komentarzy:
Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.