czerwca 21, 2016

Testportal.pl

Przed nami ostatnia prosta - zostało kilka dni do zakończenia roku szkolnego. Większość z Was zapewne planuje już wakacyjne wojaże, przygotowuje listę pozycji do czytania (na które nie było czasu podczas roku szkolnego), a jeszcze inni mażą po prostu o letnim leniuchowaniu.

Dla niektórych, jest to jednak okres poszukiwania nowych narzędzi, zasobów czy stron, które będą mogli wykorzystać w nowym roku szkolnym. Myślę, że warto mieć swój "zasobnik", który można wykorzystać w codziennej pracy z uczniem. Warto zgromadzić kilka linków do ćwiczeń interaktywnych, czy narzędzi dzięki którym szybko przygotujemy np. test.

Chciałabym dzisiaj przybliżyć Wam serwis Testportal.pl (https://www.testportal.pl/), który z pewnością, jest godnym uwagi narzędziem do tworzenia testów, quizów itp. Dodam, że dla nauczycieli - narzędziem bezpłatnym.




Ale od początku.

Serwis Testportal.pl to aplikacja sieciowa do tworzenia testów.


W zależności od potrzeb, tworzone tutaj testy mogą być wykorzystywane na rożne sposoby, między innymi jedną z możliwości jest zastosowanie serwisu w edukacji.



Stworzone w serwisie testy online, można wykorzystać na wiele sposobów: jako formę kartkówki, pracy domowej, sprawdzianu czy np. podczas konkursów szkolnych. Możemy również stworzyć ankietę, którą on-line mogą wypełnić rodzice czy uczniowie, na dodatek wyniki zostaną automatycznie zliczone.



Obsługa programu jest intuicyjna, a jego interfejs prosty i czytelny. Tworząc test, mamy wpływ na wiele czynników poprzez odpowiednie, adekwatne do potrzeb ustawienia parametrów testu.



Aplikacja gwarantuje nam również rzetelność wyników poprzez ograniczenie czasowe, możliwość losowego wybierania pytań z puli dostępnych, czy zastosowanie technologii "uczciwy rozwiązujący", która czuwa nad samodzielnością pracy z testem.


Ponieważ aplikacja dostępna jest on-line, możemy z nią pracować wszędzie - wystarczy zalogować się do swojego konta. Testy zapisywane są w chmurze, więc nie ma znaczenia z jakiego komputera się logujemy.



Praca w aplikacji

Po zalogowaniu się do konta, mamy dostępne cztery opcje: "Moje testy", "Lista zdających", "Baza wyników" i "Zarządzaj kontem". Nazwy są sugestywne, więc nie będę wyjaśniać ich przeznaczenia. 
Chciałabym jedynie nadmienić, że niezbędne są adresy mailowe uczniów, aby stworzyć listę zdających. Ja osobiście często stosuję tzw. konta ćwiczebne (zakładam konta na potrzeby moich lekcji, np. tyle ile jest stanowisk komputerowych w pracowni), które wykorzystuję w różnych sytuacjach. W klasach starszych można oczywiście wykorzystać prywatne konta uczniów.




Wyniki testów gromadzone są w bazie wyników, gdzie w każdej chwili można je odczytać i na ich podstawie wystawić oceny.




Tworzenie testu

Podczas tworzenia testów posługujemy się menu, które krok po kroku prowadzi nas przez kolejne etapy tworzenia materiału testowego.



Dane podstawowe:
  • wpisanie nazwa testu, 
  • możliwość przypisania testu do wybranej kategorii (kategorie możemy tworzyć samodzielnie, według potrzeb), 
  • możliwość umieszczenia krótkiej notatki służącej do identyfikacji testu,
  • wybór języka.


Dodawanie pytań do testu - menedżer pytań


Podczas tworzenia testu mamy do wyboru kilka typów pytań, a w zasadzie typów odpowiedzi:
  • pytania jednokrotnego wyboru
  • pytania wielokrotnego wyboru
  • pytania opisowe
  • pytania prawda/fałsz
  • pytania krótkiej odpowiedzi
  • pytania ankietowe

Pierwszy krok to wpisanie treści pytania. Można do niej załączyć plik graficzny lub plik video z serwisu YouTube (podając link do zasobów)

Drugi krok to wybranie typu odpowiedzi, oraz odpowiednie wypełnienie formularza. Po podaniu odpowiedzi zaznaczamy prawidłową, za którą będą przydzielane punkty. Kolejny etap, polega na wybraniu sposobu punktowania i jest uzależniony od rodzaju odpowiedzi, którą wybraliśmy. W zasadzie w każdym pytaniu należy ustalić ile punktów uczeń otrzyma za wskazanie poprawnej odpowiedzi.

  • Jednokrotny wybór 

  • Wielokrotny wybór

  • Opisowe

  • Prawda/fałsz

  • Krótkiej odpowiedzi

  • Ankietowe 


Po zakończeniu dodawania pytań do testu możemy aktywować zestawy testowe, dzięki czemu mamy możliwość tworzenia i edycji zestawów testowych we własnym zakresie. Można także skorzystać z wbudowanego generatora zestawów, który w losowy sposób zrobi to za Nas.


Opcje oceniania i podsumowanie to kolejne elementy formularza tworzonego testu. Tutaj możemy ustalić m.in. treść informacji, która wyświetli się uczniom po zakończonym teście. ustalamy również próg zaliczenia testu wyrażony w % lub punktach.


Wprowadzamy również informacje, które zobaczy zdający w zależności od osiągniętego wyniku oraz decydujemy o tym czy zostanie wysłana informacja zwrotna do zdających.


Kolejny krok to ustalanie rodzaju dostępu do testu , który decyduje o zapisie wyników, ogranicza liczbę rozwiązujących, a także ilość ich prób przystąpienia do testu. Mamy do wyboru: link, indywidualny kod dostępu, hasło grupowe i link (trening/quiz). Aplikacja daje nam również możliwość umieszczenia testu na stronie internetowej poprzez wygenerowanie kodu HTML, który wystarczy wkleić do kodu strony.


Chcąc zagwarantować samodzielność pracy uczniów możemy wykorzystać mechanizm, który daje nam do dyspozycji aplikacja, w serwisie nazywa się on "Uczciwy rozwiązujący".


Jednym z ostatnich kroków jest stworzenie instrukcji dla zdających oraz wskazania danych, które obowiązkowo musi podać uzupełniający test uczeń.



Ostatnie ustawienia dotyczą czasu trwania testu, opcji uruchamiania testu i opcji dodatkowych (ustawienie czy rozwiązujący może odpowiadać na pytania w dowolnej kolejności tzn. że może wracać do poprzednich pytań i odpowiadać na nie do końca trwania testu).


Ostatni krok to aktywowanie testu i ........ gotowe. Wspomnę jeszcze, że test można również zapisać w formacie PDF i np. wydrukować.

28 komentarzy:

  1. coś mi się wydaje że opcja "Uczciwy rozwiązujący" nie jest zgodny z prawem ale sprawdzę dokładnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o pewnie, od razu dajmy uczniom odpowiedzi

      Usuń
    2. Myślę, że dobry prawnik byłby w stanie coś znaleźć nt. naruszenia prywatności.

      Usuń
    3. "coś mi się wydaje że opcja "Uczciwy rozwiązujący" nie jest zgodny z prawem ale sprawdzę dokładnie"
      "Myślę, że dobry prawnik byłby w stanie coś znaleźć nt. naruszenia prywatności."
      To żart?? Naruszenie prywatności?? Jakiej prywatności? O czym Ty piszesz??
      Czy przeczytałeś to co napisałeś??
      "o byłoby niezgodne z wszelkimi prawami dot. prywatności. Już i tak to śledzenie co wciska osoba rozwiązują to duża inwigilacja."??
      Ty tak na poważnie??
      Przeczytaj swoje teksty. Jeżeli uważasz, że są OK i to jest jakaś inwigilacja i naruszanie prywatności to sądzę, że żyjesz we własnym świecie z własnym indywidualnym prawem, które sobie naciągasz jak chcesz i dla własnej wygody...
      Albo... jesteś inteligentnym uczniem, który ma gadane, bo ma wiedzę ogólną na temat mądrego się wysławiania i dyskutowania, ale wiedzy takiej szkolnej, kompletnie brak.

      Usuń
  2. Właśnie Testportal padł :((

    OdpowiedzUsuń
  3. Już działa :)))

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy jeżeli test ma 'uczciwy rozwązujący' to czy gdy nauczyciel dostaje powiadomienie o włączeniu karty na teście jakiegoś ucznia to widzi sam komunikat o włączeniu karty, czy także to co starał się wpisać w karcie (ale nie wpisał)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O ile dobrze pamiętam, nauczyciel w raporcie z wynikami dostaje informację ile było takich prób, uczeń zaś podczas próby otwarcia innej karty, otrzymuje ostrzeżenie.

      Usuń
    2. To byłoby niezgodne z wszelkimi prawami dot. prywatności. Już i tak to śledzenie co wciska osoba rozwiązują to duża inwigilacja.

      Usuń
  5. Utworzyłam pytania krótkiej odpowiedz. Dodałam możliwe odpowiedzi, jednak mimo pasujących do nich zdań wpisanych przez uczniów nie zostały zaliczone.
    Czy macie jakiś pomysł co zrobiłam źle?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że mam podobny problem, ponieważ jak symuluję/sprawdzam test (też mam krótkie odpowiedzi, bo takie mi wystarczają), jak działa, to przy powrocie do pytań, na które już odpowiedziałam (chcąc np. jeszcze raz sprawdzić moje odpowiedzi), niestety znikają niektóre odpowiedzi (np. z 5 widoczne są 3), mimo że zaznaczam, ile odpowiedzi ma być maksymalnie. Niestety to skutkuje też brakiem odpowiedzi po zakończeniu testu w wynikach, tak jakbym w ogóle na nie nie odpowiadała, a przecież odpowiadałam...Prosiłam o pomoc "Testportal" na początku coś odpowiedzieli, ale chyba źle mnie zrozumieli, więc wysłałam kolejne dwa maile, ale nic mi nie odpowiadają, nawet wysłałam im zdjęcia, jak to wygląda, wynik testu... Chyba sami nie wiedzą...
      Czy ktoś wie,o co tu chodzi? Bo teraz muszę test przekształcić w odpowiedzi opisowe i sama "na piechotę" każdego ucznia sprawdzać, co trochę mija się z celem,bo zabiera mnóstwo czasu,a ten portal miał ułatwić pracę i ABC mógłby sprawdzić...
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Żeby sprawdzić co się dzieje, zalogowałam się na swoje konto i aktywowałam jeden z moich testów. Rozwiązałam test, podając dobre i złe odpowiedzi. Niestety nic, o czym piszecie się nie zdarzyło.
      Zastanawiam się co może być przyczyną takiej sytuacji. Nigdy nic takiego mi się nie przytrafiło. Co prawda portal zmienił się odrobinę w ostatnim czasie, ale myślę, że to nie miało wpływu na poprawność działania. Ja w moich testach ustawiałam zawsze kryteria oceny, co powodowało że test był sprawdzany i oceniany automatycznie. Nigdy uczniowie nie sygnalizowali jednak, że coś jest nie tak.
      Z doświadczenia wiem, że aplikacje różnie działają w rożnych przeglądarkach. Proszę sprawdzić więc różne programy...

      Usuń
    3. Dziękuję za informację/reakcję. Poniżej kopiuję mail, jak na mój problem odpowiedzieli mi twórcy Testportal, może dla kogoś będzie to pomocne (dla mnie teraz jest to jasne).


      Dzień dobry,

      na wstępie przepraszam za długi czas odpowiedzi. Zrzuty ekranu okazały się bardzo pomocne. Znikające odpowiedzi wynikają z faktu użycia pytania krótkiej odpowiedzi nie do końca z zamysłem, dla którego to pytanie powstało.

      Pytanie krótkiej odpowiedzi ma za zadanie pobrać od ucznia odpowiedź, którą uczeń powinien wpisać sam. Przykład:

      Podaj wynik działania 2+2=?

      Możliwe odpowiedzi: 4, cztery, CZTERY, Cztery

      Maksymalna liczba odpowiedzi, które może podać rozwiązujący: 1

      Oznacza to, że w trakcie testu rozwiązujący może podać jedną odpowiedź i aby system przyznał punkty musi ona pasować do jednej z czterech zdefiniowanych przez twórcę pytania. Gdyby rozwiązujący mógł podać dwie odpowiedzi i dwa razy wpisał cyfrę 4, system uznałby tę odpowiedź za tę samą. Podobnie stało się w przypadku liter A, B, których Pani użyła. Rozwiązaniem tej sytuacji jest użycie pytań opisowych, jeśli mimo wszystko treść pytań miałaby zostać nieprzeredagowana. Platforma posiada bowiem ograniczenia i wyświetla jedno pytanie na jedną "stronę" testu.

      Postaramy się wprowadzić dodatkowe wyjaśnienia na stronie edycji pytania, aby jednoznacznie wyjaśnić do jakich zastosowań zostało stworzone pytanie krótkiej odpowiedzi. Przepraszam za niedogodności.

      Pozdrawiam

      Usuń
  6. Mam wrażenie że opcja uczciwy zdający ostatnio zawodzi, po utworzeniu testu zawsze sprawdzam czy wszystko działa i na innym urządzeniu odpalam tez z linku. Niestety jeśli wyjdę z testu nawet kilka razy portal nie wyświetla komunikatu i nie kończy testu, potem w raportach również tego nie widzę.
    Opcję zaznaczam ustalam limit, czy orientujecie się może czy trzeba zrobić coś jeszcze czy to jakiś problem ze stroną?

    OdpowiedzUsuń
  7. Test pisało 15 osób, wszystkie go zakończyły i przesłały test, natomiast otrzymałam je tylko od 13 osób - nie wiadomo, co stało się z dwoma testami, a na pewno zostały napisane i odesłane. Czy można je jakoś odnaleźć? Będę wdzięczna za pomoc!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się, że jeśli test był napisany, to musi Pani/Pan widzieć jego wyniki...

      Usuń
  8. Ułożyłem test liczący 100 pytań z 8 tematów. Założyłem losowanie 20 pytań o różnej liczbie z każdego tematu. I tu niespodzianka. Komputer nie losuje tego jak trzeba. Zamiast 2 pytań np. z tematu 5 losuje ich 4. Czy może czegoś nie wiem ? Może ktoś mi pomóc w tej sprawie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że takie sytuacje trzeba zgłaszać do Testportal.pl...

      Usuń
  9. Czy jest możliwość ustawienia innego limitu czasowego dla każdego zadania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie przypominam sobie, aby była taka możliwość. Przyznam się jednak, że od jakiegoś czasu nie korzystam z Testportal.pl - więc mogło się cos zmienić...

      Usuń
  10. Dlaczego uczniowie nie widzą mojego testu? Czy muszę wprowadzić ich maile?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, wystarczy wysłać do nich link do testu

      Usuń
    2. Witam ,jeśli uczeń używa dwóch monitorów i ma je zdublowane czyli na obu wyświetla się mu to samo co ma na jednym monitorze,czy przez to twórca testu otrzyma powiadomienie ? Zaznaczę że nie otwiera nowej strony podczas testu.

      Usuń
    3. Uważa Pan/Pani, że dzieci nie poradzą sobie w takiej sytuacji? Przecież mają jeszcze tablety, smartfony... nie popadajmy w paranoję z tymi testami. Nie próbujmy za wszelką cenę stworzyć testu "doskonałego", na którym nie da się ściągać. W ogóle odpuśćmy nieco, spuśćmy parę... nie o to w tym wszystkim chodzi.

      Usuń
  11. Mam takie pytanie po ostatnim sprawdzianie pani wyczytała ile razy które dziecko opuściło sprawdzian. Według pani ściągali tzn cała klasa.Co może powodować wyjścia z testu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Aplikacja odnotowuje każdej wyjście z testu, włączenie nowej zakładki, otwarcie innego okna...

    OdpowiedzUsuń
  13. pytanie
    1czy można dodawać komentarz do odpowiedzi (np.m opisowej, a nie przyznawać tylko liczbę punktów)?
    2.Testu pewnie nie można odesłać uczniowi, ale jak wysłać emaila w Wynikach nie widzę (może nie potrafię) znaleźć takiej opcji

    OdpowiedzUsuń
  14. 1. Wiem, że twórcy Testportalu pracują nad możliwością dodawania komentarzy, w tej chwili nie ma takiej opcji
    2. Testportal generuje wiele zestawień, m.in. można wygenerować PDF z testem ucznia. Poza tym podczas tworzenia testu można ustawić opcję: "Powiadom rozwiązującego o wyniku poprzez wiadomość e-mail" - domyślnie jest wyłączona.

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.