lutego 22, 2018

Animacja poklatkowa - przykłady prostych programików

Chciałabym pokazać Wam dziś trzy programiki, które pozwalają tworzyć proste animacje, choć prawdę mówiąc moi uczniowie dowiedli, że efekt końcowy ich pracy może być niezwykle efektowny. Dwa z tych programów pozwalają na prace on-line: Parapara Editor i Flip Anim, trzeci zaś off-line: Pivot Animator.

Zanim przejdę do omawiania poszczególnych programów, wyjaśnijmy co to jest animacja poklatkowa.

Animacja poklatkowa tworzona jest z pojedynczych zdjęć, rysunków (klatek). Tworząc animację modyfikujemy, przekształcamy obiekty (zmieniamy ich położenie, kształt) i tworzymy kolejne ujęcia. Po połączeniu klatek i uruchomieniu pokazu, obiekty zdają się poruszać względem tła czy innych obiektów. 

Tworzenie animacji on-line


Parapara Editor
http://parapara-editor.mozlabs.jp/sandbox

Edytor posiada jedynie dwa narzędzia - coś w rodzaju pędzla i gumkę, czyli każdy element powstaje dzięki naszej pracy. Tworząc animację, tworzymy tak na prawdę pojedyncze klatki (ujęcia), na każdej następnej modyfikując nieco poprzedni ślad. Jest to dość trudne aby bardzo precyzyjnie odwzorować poprzedni rysunek, ale nie martwmy się takimi drobiazgami, przede wszystkim mamy się dobrze bawić (a w zasadzie nasi uczniowie) i to jest najważniejsze. Powinniśmy jednak zadbać o to, aby animacja była płynna - wymaga to od nas stworzenia takiej ilości klatek, aby po ich uruchomieniu w pętli zmiany nie były zbyt duże, ponieważ nasza animacja będzie raczej "mrugać", a nie pokazywać nam pewien proces... Można więc powiedzieć, że im mniejsze będą równice między kolejnymi klatkami, a więcej im więcej klatek powstanie, tym nasza animacja będzie czytelniejsza. 




 

Stworzoną animację można zapisać w serwisie, nadając jej nazwę i określając autora. W konsekwencji zostanie wygenerowany link, kod QR, animację można też wysłać na wskazany adres mailowy. Po wejściu jednak na stronę z animacją (link) otrzymujemy podgląd animacji oraz wygenerowany fragment kodu, który możemy osadzić np. na stronie internetowej, blogu itp.








Flip Anim
http://flipanim.com/

Edytor Flip Anim daje nam już większe możliwości, choćby dzięki temu, że mamy rożne narzędzia do rysowania/malowania, zdecydowanie większą paletę kolorów (możemy również kolory tworzyć samodzielnie) oraz inne narzędzia typu - szybkość animacji, przezroczystość, lupa (zoom), kopiowanie bieżącej klatki. Poza tym plik można zapisać lokalnie na dysku.



  





 

 

Tworzenie animacji off-line


Pivot Animator
http://pivotanimator.net/ 

Pivot Animator jest edytorem, w którym po uruchomieniu pojawia się domyślna postać, którą roboczo nazywam "patyczakiem". To ona staje się bohaterem naszej animacji, możemy ją również zmodyfikować dodając lub usuwając niektóre jej części. Mamy również możliwość tworzenia  elementów, które po zapisaniu możemy wykorzystać w dowolnym projekcie. Jedynym ograniczeniem jest to, że elementy tworzymy jedynie z odcinków lub okręgów. Tworząc jednak ich kombinacje możemy stworzyć przeróżne postaci i przedmioty.



Postać animuje się poprzez zmianę jej położenia (żółty uchwyt) lub przemieszczanie poszczególnych jej segmentów (czerwone uchwyty). Możemy również sterować przezroczystością figury. Istotną częścią animacji może być tło, które możemy samodzielnie przygotować w dowolnym edytorze grafiki lub wczytać np. zdjęcie. Wymiar animacji można określić w pikselach w programie lub zostanie on narzucony przez wielkość wykorzystanego tła (chyba że tło zostanie "przycięte" na miarę).



Zasobnik programu daje nam sporo możliwości zarówno jeśli chodzi o poszczególne elementy animacji (figury) jak i samą animację:


Animację możemy zapisać jako projekt i w każdej chwili ją edytować lub wyeksportować plik GIF lub AVI.


Poniżej jedna z prac mojego ucznia przygotowana z okazji DBI 2018


Brak komentarzy:

Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.