maja 21, 2020

Scratch - listy. Sposoby wprowadzanie liczb do listy, sumowanie elementów listy.

Od kiedy w podstawie programowej z informatyki poświęcono więcej uwagi zagadnieniom dotyczącym programowania, znacznie intensywniej pracuję z uczniami z wykorzystaniem różnych środowisk, ale z pewnością Scratch jest najpopularniejszy.

Postanowiłam przygotować serię wpisów (kilka już tutaj znajdziecie), pokazujących wykorzystanie możliwości tego środowiska. Na początek omówię tematykę list (wybór jest odpowiedzią na komentarz który pojawił się na blogu).

Więc do rzeczy...

Czym są listy?

Przechowanie w skrypcie (programie) jakiejś wartości (liczby, wyniku, znaku...) wymaga wykorzystania zmiennej. Jeśli zaś chcemy operować na większej ilości wartości (kilka liczb, lista słów...) - wykorzystać musimy listę.
Elementy listy są numerowane (zaczynając od 1), aby móc odwołać się w danym momencie do określonego elementu listy.
Dane wprowadzone do listy (liczby, słowa...) mogą być przedmiotem obliczeń (w przypadku liczb), porównywane, porządkowane ...



Wprowadzanie liczb do listy

Po utworzeniu listy, możemy przystąpić do wprowadzania do niej elementów. Jeśli mają być to liczby, możemy:
  • wylosować podaną ilość liczby z określonego zakresu i umieścić je w liście,
  • utworzyć skrypt wczytujący do listy podane przez nas liczby,
  • ręcznie wprowadzić liczby do listy.

Skrypt wczytywania do listy liczb losowych:


Znaczenie poszczególnych elementów skryptu:


Na początku skryptu warto usunąć z listy wszystkie elementy, które znalazły się w niej po poprzednim losowaniu.


Użytkownik może zdecydować ile liczb zostanie wylosowanych, podana wartość zostaje przypisana zmiennej "ilość liczb". Pamiętajcie aby zmienne nazywać tak, aby wiedzieć do czego służą. Unikajcie nazw typu "zmienna1".


Pętla powtarzana tyle razy, ile liczb zdecydowaliśmy się wprowadzić do listy. Liczby losowane są z zakresu 1-100. Oczywiście zakres można dowolnie określić.


Po wprowadzeniu wszystkich liczb do listy, nadany zostaje komunikat "Liczby wylosowane", aby mogły tą informacje wykorzystać inne skrypty i rozpocząć swoje działanie (np. po wprowadzeniu wszystkich liczb, rozpoczyna się sumowanie elementów listy).

Skrypt wczytujący do listy podane przez nas liczby:


Ręczne wprowadzanie licz do listy - klikamy na + w lewym dolnym rogu listy i wprowadzamy wartości z klawiatury.



Sumowanie elementów z listy

Po wprowadzeniu liczb do listy, możemy np. zsumować elementy listy i wyświetlić wynik.


Znaczenie poszczególnych elementów skryptu:



Skrypt uruchomi się w momencie otrzymania komunikatu o wprowadzeniu (wylosowaniu) liczb do listy.


Zmienną "numer elementu" ustawiamy na pierwszy element listy (elementy listy w Scratch-u numerowane są od 1), zmienną "suma liczb" zerujemy, aby zapobiec podaniu błędnego wyniku. Należy pamiętać, że zmienna przechowuje ostatnią wartość.


Pętla, w której dodajemy kolejne elementy z listy. Wynik przechowuje zmienna "suma liczb".


Wyświetlamy wynik obliczeń.

Brak komentarzy:

Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.