kwietnia 19, 2023

"Zapieczętowane" ułamki

Opanowanie ułamków to nie lada wyzwanie. W klasie czwartej dwoję się i troję, aby uczniowie przynajmniej na poziomie zadowalającym opanowali ten dział, gdyż zdaję sobie sprawę z tego, że od tego momentu ułamki już zawsze będą towarzyszyć uczniom. Staram się wtedy wykorzystać różne narzędzia i pomoce, które ułatwią zrozumienie wprowadzanych zagadnień.

W tym roku mój "narzędziownik" wzbogaciły pieczątki od Colorado S.C., które wykorzystałam tłumacząc uczniom podstawowe zagadnienia dotyczące ułamków właśnie. Można powiedzieć, że testowałam je "na żywym organizmie" i z pewnością mogę stwierdzić, że zdały egzamin. 

Pieczątki pozwoliły mi zaoszczędzić mnóstwo czasu, który przeznaczylibyśmy na rysowanie graficznych prezentacji ułamków, a poza tym stały się atrakcją dla uczniów. 

Dzięki zilustrowaniu ułamków, łatwiej było moim uczniom zrozumieć czym w ogóle jest ułamek. W konsekwencji nasze kolejne lekcje i omawiane na nich zagadnienia były dla czwartaków dużo prostsze do przyswojenia. 

Fakt, iż w zestawie mamy aż 12 pieczątek, daje nam wiele możliwości. Mamy do dyspozycji całość oraz mianowniki od 2 do 12. Możemy więc wykorzystać je, omawiać różne zagadnienia: liczby mieszane, ułamki niewłaściwe, skracanie, i rozszerzanie ułamków, sprowadzanie do wspólnego mianownika, oraz działania na ułamkach. 

Jeśli zestaw wzbogacimy o "uniwersalną" pieczątkę, która pozwala podzielić całość na 2, 3, 4, 6 lub 8 części, zyskamy wszechstronne narzędzie, które sprawdzi się na dowolnej lekcji o ułamkach - ale nie tylko... Już mam pomysły, jak ponownie wykorzystać je podczas lekcji o procentach.

Oczywiście pieczątki z ułamkami, to jedynie niewielka część dostępnych w sklepie matematycznych stempli. Pełną ofertę można znaleźć pod adresem: https://sylaby.pl/kategoria-produktu/matematyka/












Brak komentarzy:

Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.