lipca 16, 2025
Podsumowanie projektu edukacyjnego „Kreatywni na matematyce – na co dzień i od święta”
Projekt edukacyjny „Kreatywni na matematyce – na co dzień i od święta” był ogólnopolskim przedsięwzięciem realizowanym w roku szkolnym 2024/2025. Do udziału w projekcie zaprosiłam nauczycieli z całej Polski – było to możliwe dzięki stworzeniu grupy na Facebooku o nazwie: Projekt edukacyjny "Kreatywni na matematyce na co dzień i od święta"
Celem projektu
jest rozwijanie kreatywności uczniów poprzez prowadzenie zajęć matematycznych w
sposób twórczy, który stymuluje myślenie kreatywne i uczy samodzielnego
poszukiwania nieszablonowych rozwiązań problemów matematycznych. Projekt
zakłada również zwiększenie zainteresowania matematyką poprzez wprowadzenie
elementów kreatywnych, takich jak gry, zadania logiczne czy projekty
interdyscyplinarne, które mają zachęcić do nauki także tych uczniów, którzy
dotychczas postrzegali matematykę jako trudną lub nudną. Istotnym założeniem
jest także pokazanie praktycznego zastosowania matematyki w codziennym życiu
oraz w kontekście różnych świąt i wydarzeń, co ma na celu uświadomienie uczniom
jej znaczenia i użyteczności. Projekt sprzyja również rozwijaniu umiejętności
pracy w grupie poprzez realizację zadań zespołowych i projektów, które uczą
współpracy, komunikacji i dzielenia się pomysłami. Dodatkowo, jego celem jest
wzmacnianie kompetencji kluczowych, w tym umiejętności matematycznych,
logicznego myślenia, rozwiązywania problemów oraz analizy danych. Całość
działań ukierunkowana jest na kształtowanie pozytywnych postaw wobec
matematyki, pokazując ją jako dziedzinę, która może dawać radość i satysfakcję
z odkrywania i rozwiązywania problemów.
Statystyki i skala projektu
- Liczba osób, które dołączyły do grupy na Facebooku: 1285
- Liczba nauczycieli, którzy zgłosili się do projekty: 217 (wypełnili ankietę zgłoszeniową)
- Liczba nauczycieli, którzy zrealizowali projekt w całości: 96 (wypełnili ankietę podsumowującą projekt)
- Łączna liczba uczniów zaangażowanych w projekt: 5 815
województwo |
Ilość szkół |
mazowieckie |
19 |
łódzkie |
16 |
podkarpackie |
11 |
wielkopolskie |
9 |
lubelskie |
7 |
śląskie |
7 |
małopolskie |
6 |
dolnośląskie |
4 |
podlaskie |
3 |
kujawsko-pomorskie |
2 |
opolskie |
1 |
pomorskie |
1 |
świętokrzyskie |
1 |
warmińsko-mazurskie |
1 |
wielkopolskie |
1 |
zachodniopomorskie |
1 |
Realizacja projektu - poziomy edukacyjne:
Etap |
% |
I-III |
22 |
IV-VIII |
79 |
Przedszkole |
1 |
Materiały
niezbędne do realizacji poszczególnych zadań publikowałam w stworzonej na tę
okoliczność wekeletowej kolekcji
Wybrane opinie uczestników na temat projektu
Co zyskali Twoi uczniowie dzięki udziałowi w projekcie?
"Uczniowie nauczyli się wykorzystywać matematykę w codziennych sytuacjach, łączyli matematykę z elementami sztuki, projektowania i twórczego działania, rozwijali własna kreatywność, uczyli się współpracy i pracy w zespole, doświadczyli, że nauka matematyki może być przyjemna, angażująca i pełna radości"
"Rozwinęli umiejętność logicznego myślenia i praktycznego zastosowania matematyki, zobaczyli, że matematyka może być ciekawa i twórcza, nauczyli się współpracy i odpowiedzialności w grupie, zwiększyli motywację do nauki poprzez działanie i zabawę, nabrali pewności siebie, prezentując efekty swojej pracy."
"Wszyscy byli zaciekawieni różnorodnością zadań. Zauważyli, że lekcje nie muszą być nudne, podręcznikowe, mocno się angażowali i przykładali do zadań, podawali niesztampowe rozwiązania problemów, rozwinęli myślenie logiczne, łączyli fakty, poznali nowe postacie ważne w dziedzinie matematyki, chętnie pracowali zespołowo, z zaciekawieniem przyglądali się jakie zadania wykonywali ich koledzy z innych klas, gdyż w większości różnicowaliśmy zadania dla różnych grup wiekowych, a następnie prezentowaliśmy efekty prac na gazetkach w korytarzu szkolnym. Przy okazji efekty prac uczniów oglądali przychodzący do szkoły rodzice i inni. Uczniom podobały się zadania matematyczne, które dotyczyły poznawanego aktualnie programu, ale treścią dopasowane były do święta w danym miesiącu. Cieszyli się swoimi pracami wywieszonymi na gazetce, to pomogło im się dowartościować i pokazało, że praca każdej osoby jest ważna, a razem zestawione efekty tworzą niesamowity obraz. Zobaczyli, że matematyka jest obecna w ich życiu zwłaszcza zestawiona w kontekście świąt i wydarzeń. Praca poza ławkami i salą była dodatkowym atutem. Zauważa się, ze uczniowie pozytywnie nastawiają się do matematyki i chętniej podejmują nowe wyzwania."
"Nauczyli się współpracy w grupie, wymiany pomysłów i wzajemnej pomocy, Zyskali więcej pewności siebie w podejmowaniu wyzwań matematycznych, Dostrzegli praktyczny wymiar matematyki i jej obecność w codziennym życiu, Nabrali odwagi do poszukiwania nietypowych rozwiązań i wykraczania poza schematy."
"Dzięki udziałowi w projekcie „Kreatywni w matematyce – na co dzień i od święta” uczniowie spojrzeli na matematykę w nowy, twórczy sposób. Rozwijali kreatywność, logiczne myślenie oraz umiejętność współpracy. Zrozumieli, że matematyka to nie tylko szkolne zadania, ale narzędzie przydatne na co dzień, które może być źródłem radości i inspiracji."
"Dzięki udziałowi w projekcie moi uczniowie zyskali znacznie więcej niż tylko wiedzę – rozwinęli kompetencje, które zostaną z nimi na długo. Nauczyli się współpracy, odpowiedzialności i samodzielnego podejmowania decyzji. Przełamywali swoje bariery, budowali pewność siebie i odkrywali własne talenty. Zyskali również poczucie sprawczości – przekonali się, że ich pomysły mają wartość i mogą realnie wpływać na otoczenie. Projekt był dla nich nie tylko źródłem nauki, ale też inspirującym doświadczeniem, które pokazało, że nauka może być fascynującą przygodą."
"Uczniowie mieli okazję zobaczyć jak dużo matematyki jest w codziennym życiu, jak matematyka działa w praktyce, co ułatwiło przyswajanie nowych zagadnień, np. ciąg Fibonacciego. Uczniowie zobaczyli, że matematyka nie kończy się tylko na lekcji, można ją spotkać dosłownie wszędzie wokół nas. Rozwiązywanie zagadek i łamigłówek matematycznych, różnych zadań w nietypowej formie wzmacniało umiejętność wnioskowania i analizowania, logicznego, kreatywnego myślenia. Wiele aktywności wymagało współpracy, dzielenia się pomysłami i wspólnego rozwiązywania problemów. Wprowadzenie elementów twórczego rozwiązywania zadań zachęciło uczniów do aktywnego udziału w projekcie. Nie można również nie wspomnieć o korzyściach społecznych i emocjonalnych, gdyż w projekcie brali udział nie tylko uczniowie uzdolnieni matematycznie, każdy chętny znalazł wśród zadań swoją aktywność. Uczniowie mieli poczucie sprawczości i sukcesu, ponieważ możliwość tworzenia własnych prac i dzielenia się z nimi na stronie szkoły, projektu czy na gazetce szkolnej dawała uczniom satysfakcję i budowała ich pewność siebie. Wspólna praca nad projektami zintegrowała uczniów z różnych klas, uczyła wzajemnego szacunku, wspierania się, umiejętności dyskutowania. Uczniowie przekonali się, że matematyka może być przyjemna, ciekawa i twórcza."
"Uczniowie rozwijali swoje umiejętności w sposób praktyczny, rozwiązywali problemy poprzez twórcze myślenie czy współpraca w zespole. Trenowali umiejętności organizacyjne, uczyli się zarządzać czasem i trenowali samodyscyplinę."
"Uczniowie dzięki udziałowi w projekcie zyskali większą pewność w rozwiązywaniu zadań, lepsze zrozumienie praktycznego zastosowania matematyki oraz radość z nauki poprzez zabawę i działanie. Rozwinęli logiczne myślenie, współpracę w grupie i twórcze podejście do problemów."
Co Ty zyskałaś/zyskałeś dzięki udziałowi w projekcie?
"Udział w projekcie był dla mnie inspiracją do wzbogacenia zajęć o niestandardowe, kreatywne formy pracy z uczniami, które łączą matematykę z codziennością i innymi dziedzinami."
"Inspiracje do kreatywnego nauczania matematyki, większe zaangażowanie uczniów i satysfakcję z ich postępów, możliwość współpracy z innymi nauczycielami i wymiany pomysłów, rozwój własnych kompetencji metodycznych i organizacyjnych, motywację do dalszego poszukiwania innowacyjnych rozwiązań w edukacji."
"Zyskałam ogrom satysfakcji z obserwowania radości uczniów z wykonania podjętego zadania, że efekt ich pracy był widoczny i każdy mógł się wykazać. Zainspirowałam się pomysłami (…) i wykorzystuję je często, poszukuję nowych rozwiązań, samodzielnie tworzę karty pracy dla moich uczniów. Cieszę się ze współpracy między nauczycielami naszej szkoły. Stworzyłyśmy fajny zespół i wiem, że ja będę miała efekty w klasach starszych i na egzaminie, dlatego, że od najmłodszych klas dzieci są zaciekawione nowym spojrzeniem na problemy matematyczne. Bardzo dziękuję za utworzenie tego projektu i za możliwość przystąpienia do niego, a także za możliwość dzielenia się efektami na grupie projektowej. Obserwując innych można nauczyć się jak jeszcze inaczej można podejść do jednego zagadnienia i to jest piękne. Dziękuję."
"Dzięki udziałowi w projekcie „Kreatywni w matematyce – na co dzień i od święta” zyskałam nowe spojrzenie na nauczanie matematyki – bardziej twórcze i angażujące. Poznałam ciekawe metody pracy, które pomagają uczniom lepiej zrozumieć i polubić matematykę. Projekt dał mi także inspirację do dalszego rozwijania swoich kompetencji oraz satysfakcję z obserwowania, jak uczniowie z entuzjazmem podchodzą do zadań."
"Nowe doświadczenie, chęć do działania, wiele inspiracji do pracy, ogromną bazę ciekawych materiałów i pomysłów, które z pewnością jeszcze wykorzystam, możliwość dzielenia się doświadczeniami z innymi nauczycielami biorącymi udział w projekcie, utwierdziłam się w przekonaniu, że to co robię ma sens."
"Udział w projekcie był dla mnie niezwykle wzbogacającym doświadczeniem, przede wszystkim pozwolił mi na rozwinięcie mojego warsztatu metodycznego i pobudził moją kreatywność i pozwolił wzbudzić ciekawość w uczniach."
"Zyskałam nowe kompetencje w zakresie pracy metodą projektową, zarządzania zespołem uczniowskim oraz kreatywnego podejścia do nauczania. Projekt pozwolił mi spojrzeć na moją rolę z innej perspektywy – nie tylko jako osoby przekazującej wiedzę, ale jako przewodnika, który towarzyszy uczniom w odkrywaniu ich potencjału. Czerpałam satysfakcję z obserwowania, jak moi uczniowie rosną w siłę i odwagę. Projekt dał mi również impuls do dalszego poszukiwania innowacyjnych metod pracy i otworzył drzwi do współpracy z innymi nauczycielami i instytucjami."
"Zwiększenie zaangażowania uczniów, projekt pozwalał połączyć wiedzę teoretyczną z praktycznymi przykładami z życia codziennego i różnych świąt. Rozwój własnych kompetencji dydaktycznych i kreatywnych, zdobywanie doświadczenia w nowoczesnych metodach nauczania. Wzmocnienie autorytetu nauczyciela jako osoby otwartej na innowacyjne podejście do nauki i nauczania, zwiększa zaangażowanie również nauczyciela w nauczanie, poszukiwanie fajnych kart pracy. Wzmacnia więzi i relacje z uczniami, metoda projektowa pozwala lepiej poznać potrzeby i zainteresowania uczniów. Satysfakcja z wykonywanej pracy- widząc kreatywność uczniów i ich zaangażowanie oraz efekty wspólnej pracy, nauczyciel doświadcza radości z nauczania."
"Jako nauczyciel zyskałam nowe spojrzenie na możliwości pracy z uczniami – przekonałam się, że kreatywne podejście do matematyki zwiększa zaangażowanie, buduje pozytywne relacje i pozwala uczniom odkrywać swój potencjał. Było to dla mnie także źródło satysfakcji i inspiracji do dalszych działań."
Spostrzeżenia, wnioski dotyczącymi projektu:
"Projekt był dla mnie cennym doświadczeniem, które pokazało, że matematyki można uczyć w sposób angażujący, radosny i bliski uczniom. Dzięki niemu uczniowie zyskali nowe spojrzenie na przedmiot, a ja – świeże pomysły na prowadzenie zajęć. Praca projektowa rozbudziła kreatywność, współpracę i samodzielność zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli. Cieszę się, że mogłam być częścią tego przedsięwzięcia – dało mi ono mnóstwo satysfakcji, energii i przekonania, że warto szukać nieszablonowych metod nauczania."
"Jestem ogromnie wdzięczna, że są tacy ludzie, którzy decydują się być naszymi mentorami - nawet kiedy mam jakieś pomysły na realizację zajęć, to często brakuje mi sił na przygotowanie - tutaj, w zamkniętej grupie z określonymi zasadami było naprawdę cudnie uczestniczyć w projekcie, inspirować się innymi, dzielić się swoimi pomysłami a także motywować samą siebie do ukończenia wszystkich zadań - DZIĘKUJĘ!"
"Jestem pod wrażeniem ogromu pracy jaki włożyła Pani w projekt. Gratuluję kreatywności. Zadania i ich tematyka były bardzo interesujące zarówno dla mnie jak i uczniów. Świetnie się bawiliśmy. Dziękuję i mam nadzieję, że będzie kolejna edycja:-)"
"Udział w projekcie pokazał, że kreatywne podejście do matematyki zwiększa zaangażowanie uczniów i ułatwia zrozumienie trudnych treści. Praca zespołowa rozwija kompetencje społeczne i uczy odpowiedzialności. Dla nauczyciela to cenna inspiracja do wprowadzania innowacyjnych metod nauczania i dowód, że matematyka może być ciekawa, praktyczna i dostępna dla każdego."
"Bardzo dziękuję za możliwość korzystania z Pani interesujących, kreatywnych zasobów i za możliwość uczestniczenia w projekcie. Uczniowie pytali, czemu wcześniej nie było takich zajęć. Więc widać, że potrzebują takich lekcji, gdzie matematyka wygląda inaczej i czują namacalnie jej zastosowanie i obecność w życiu codziennym."
"Dziękuję za zorganizowanie takiego fajnego projektu. Mam nadzieję że będzie kontynuowany - moi uczniowie są przyzwyczajeni do takich zadań i lubią pracować kreatywnie na matematyce ale posegregowanie tematów i zadań co miesiąc było dla mnie ogromną pomocą - nie musiałam skupiać się na śledzeniu co i kiedy zrobić bo wszystko było już zaplanowane, materiały dołączone do zadań były bardzo inspirujące i przydatne :)"
"Dziękuję za wszystkie materiały i pracę włożoną w przygotowanie projektu. Na pewno mobilizowało mnie to do szukania nowego podejścia do znanych już zagadnień, zachęcało do prowadzenia coraz ciekawszych lekcji. Uczniowie wyczekiwali tych comiesięcznych nietypowych zajęć:)"
Podsumowanie
Projekt „Kreatywni na matematyce – na co dzień i od święta” okazał się ogromnym sukcesem organizacyjnym i dydaktycznym. Zaangażował 96 nauczycieli z całej Polski i łącznie ok. 5 800 uczniów. Łączył zabawę z nauką, twórcze działanie z logicznym myśleniem, a matematykę z życiem codziennym i świętami.
Zarówno
uczniowie, jak i nauczyciele zgodnie podkreślają, że była to wyjątkowa forma
edukacji – rozwijająca, inspirująca i efektywna. Projekt pokazał, że matematyka
może być nie tylko zrozumiała, ale też fascynująca i bliska uczniowi.
Zdecydowanie
warto kontynuować i rozwijać tę inicjatywę w kolejnych latach.
Serdecznie dziękuję wszystkim Nauczycielom za zaangażowanie, pasję i kreatywność w realizacji projektu edukacyjnego „Kreatywni na matematyce na co dzień i od święta”.
Dzięki Waszej pracy uczniowie mogli odkrywać matematykę w nowym, inspirującym świetle — zarówno podczas codziennych zajęć, jak i w wyjątkowych, świątecznych momentach.
Wasz wkład był nieoceniony, a efekty — wyjątkowe.
Dziękuję!
Składam również serdeczne podziękowania wszystkim Patronom za okazaną życzliwość, wsparcie merytoryczne i objęcie inicjatywy swoim patronatem.
Dzięki Waszemu zaufaniu i obecności projekt zyskał prestiż, a uczniowie i nauczyciele zostali dodatkowo zmotywowani do twórczego działania i rozwijania pasji matematycznych.
Dziękuję za wiarę w wartość edukacji opartej na zaangażowaniu, kreatywności i współpracy.
Brak komentarzy:
Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.