lutego 05, 2021
Uczniowie TIKowego Belfra animują...
Wszystkie animacje powstały z wykorzystaniem prostego programiku, dostępnego na stronie: https://flipanim.com/
Wszystkie animacje powstały z wykorzystaniem prostego programiku, dostępnego na stronie: https://flipanim.com/
Kilka dni temu natrafiłam na Facebooku na wzmiankę o książce do matematyki dla klas 7-8, której uzupełnienie stanowi aplikacja obsługująca rozszerzoną rzeczywistość (AR).
W mojej głowie zaczęły się kłębić pytania: Książka do matematyki? Aplikacja? Rozszerzona rzeczywistość? Wszystko w jednym?
Pomyślałam więc: MUSZĘ TO ZOBACZYĆ!
Kiedy wreszcie dotarła do mnie przesyłka, zaczęło się...
Przekartkowałam ją kilkakrotnie, bliżej przyjrzałam się wybranym fragmentom, zainstalowałam aplikację i zeskanowałam wszystkie kody umieszczone w książce. Spytacie: I jak?
Słuchajcie - nigdy w ręku nie miałam czegoś takiego!
Druk połączony z odręcznymi, kolorowymi notatkami i rysunkami (przypominającymi uczniowskie zapiski w zeszycie). Mnóstwo kodów, pod którymi kryją się filmiki wyjaśniające różne zagadnienia oraz rozszerzona rzeczywistość, dzięki której możemy m.in. zobaczyć jak wygląda ostrosłup, graniastosłup, przedmioty po zastosowaniu skali... (wielu uczniów ma problem z wyobraźnią przestrzenną - tego rodzaju pomoc, może okazać się dla nich bardzo ważna).
Do tego mnóstwo wyjaśnionych przykładów z komentarzami, protipami, zadania do samodzielnego rozwiązania, do których odpowiedzi znajdziemy w aplikacji, po zeskanowaniu markera.
To na co zwróciłam uwagę: różne metody rozwiązania danego zadania, "stare" metody, które odeszły do przysłowiowego lamusa. Sama również pokazuję moim uczniom metody, których mnie nauczono w szkole. I wiecie co?
Dzieciaki je wykorzystują, często wolą je od tych, które pokazywane są w podręcznikach.
A co najważniejsze - w każdym rozdziale odpowiedź na pytanie - PO CO NAM TO? Czyli do czego może nam się przydać zdobyta wiedza i umiejętności. To ważny argument "za", gdyż uczniowie często zadają pytanie: Do czego mi się to przyda?
Uważam, że książka sprawdzi się świetnie jako "przewodnik" podczas samodzielnego przygotowywania się do zajęć, sprawdzianów czy wreszcie - egzaminu ósmoklasisty.
Język, którym jest napisana jest prosty, zrozumiały dla młodego człowieka. Duża ilość obrazków i rysunków z pewnością pozwoli lepiej zrozumieć poruszane zagadnienia, ale też spotęguje zainteresowanie ucznia.
Objętość książki nie odstrasza - zakres materiału klasy 7 i 8 zawarty na 166 stronach. Da się? - Da się! Nie znajdziecie tutaj nic - co sztucznie "rozpychało by" jej objętość. Same konkrety!
Aplikacja z pewnością jest tym, co przyciągnie uwagę "cyfrowego tubylca". Nasze dzieciaki rodzą się niemal ze smartfonem w ręku, dlaczego więc nie wykorzystać go do nauki matematyki? Do tego rozszerzona rzeczywistość, którą młodzi znają z gier - dlaczego nie wykorzystać tego potencjału w edukacji?
Warto wspomnieć, że w aplikacji prócz skanera kodów znajdziemy zbiór filmików - możemy je oglądać skanując stosowny marker w książce lub bezpośrednio w bibliotece. Ponadto znajdziemy tutaj "szybkie powtórki" oraz quizy, które pozwolą podsumować dany materiał - wszystko podzielone na działy - więc bez problemu odszukamy interesujące nas zasoby.
Podsumuję, cytując autorów książki: "Bo po co wkuwać kiedy można zrozumieć".
Szczegóły na temat książki znajdziecie na stronie: https://edutechnologies.eu/
Ciekawa jestem, czy znasz już aplikację Rabbit, go right!...
NIE?
Jeśli choć trochę interesujesz się programowaniem, koniecznie musisz ją poznać.
Zanim jednak opowiem Wam o tej grze, słów kilka o innych produktach Pix Blocks...
Pix Blocks, to aplikacja do nauki programowania, która funkcjonuje już od jakiegoś czasu (ja zetknęłam się z nią w 2018r.) - jest często i chętnie (z sygnałów, które do mnie docierają) wykorzystywana przez nauczycieli na zajęciach (ale nie tylko). Posiada tzw. panel nauczyciela, co pozwala na tworzenie klas, a co za tym idzie - uczniowie nie muszą zakładać kont, a nauczyciel w każdej chwili może obserwować ich wyniki i postępy. Istnieje również możliwość tworzenia prac domowych i sprawdzianów. Jest to szczególnie przydatne podczas edukacji zdalnej. PixBlocks Daje możliwość programowania blokowego oraz w Pythonie - co oznacza, że można ją wykorzystać w różnych grupach wiekowych.
Opisałam ją w jednym z moich postów, choć trzeba pamiętać, że od tej pory znacznie się rozwinęła.
https://tikowybelfer.blogspot.com/2019/01/pixblocks-programowanie-nie-jest-trudne.html
Możemy ją instalować pod Windowsem, systemem operacyjny Mac OS i Linuksem.
Funkcjonuje też jej uproszczona, mobilna wersja - znajdziecie ją zarówno w Google Play jak i App Store.
Nieco później pojawiła się gra planszowa (https://pixblocks.com/gra-planszowa/), o której też już wspominałam na blogu: https://tikowybelfer.blogspot.com/2020/05/czy-znacie-gre-planszowa-pixblocks.html
Gra również ma swoją nową odsłonę, choć przyznam się szczerze, że lubię jej "sklejkową wersję".
Całkiem niedawno zaś pojawiła się darmowa aplikacja Rabbit, go right!, która jest cyfrową wersją gry planszowej. Chciałabym Wam ją dziś przybliżyć...
Grę Rabbit, go right! możesz ściągnąć na urządzenie mobilne lub korzystać z niej z poziomu przeglądarki. Mamy też do niej dostęp z zainstalowanego na naszym komputerze programu.
Sklep Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.PixBlocks.Rabbitgoright&gl=PL
Wersja on-line: https://pixblocks.com/app/
Oprócz rozbudowanego tutorialu (dzięki czemu dziecko może pracować samodzielnie), znajdziesz w niej 49 plansz na czterech poziomach (Easy - 8 plansz, Medium m- 8 plansz, Hard - 17 plansz i Master - 16 plansz).
Nie zamierzam opisywać tutaj zasad gry, gdyż dzięki tutorialowi właśnie - bez problemu je opanujemy.
Zasada jest prosta: królik musi zebrać (zjeść) wszystkie marchewki, ale żeby do nich dotrzeć trzeba mu to umożliwić ustawiając na planszy różne elementy: portale, klucze... W grze obowiązują też określone zasady: grawitacji (co nie ma na czym leżeć - spada), usychania roślin (podgryziona przez królika roślina znika). O wszystkim jednak dowiecie się z kilkuetapowej instrukcji.
Nie pozostaje nic innego jak zainstalować aplikację na naszym urządzeniu mobilnym, lub jak kto woli odpalić ją z poziomu programu lub przeglądarki i rozpocząć przygodę z zabawnym królikiem.
Dodam jedynie, że przejście do kolejnego zadania nie jest uwarunkowane wykonaniem poprzednich. Z mojego punktu widzenia to bardzo istotny element, gdyż dzieciaki nie zniechęcą się w chwili niepowodzenia. Będą mogły przejść do kolejnej planszy, a do zadania którego, nie udało się wykonać w danym momencie, wrócić w dowolnej chwili.
Uważam, że aplikacja spodoba się dzieciom w różnym wieku. Dzięki kilku poziomom będzie stanowiła wyzwanie dla szerokiej grupy. Poza tym sympatyczny bohater, przyjemny interfejs oraz dynamiczna muzyka sprawią, że będzie to nie tylko wyzwanie ale i wciągająca zabawa.
No właśnie po czym? Okazuje się, że nie ma to znaczenia. Możemy pisać po zawartości pliku (dowolnego), po zawartości dowolnego okna, czy nawet w przeglądarce (po zawartości dowolnej strony). Narzędzia - o których chciałabym wspomnieć - mogą okazać się niezwykle pomocne podczas nauczania zdalnego.
Możemy je wykorzystać podczas pracy na lekcji do zaznaczania, notowania, ale również do umieszczania na pracach uczniów informacji zwrotnej.
Jeśli korzystamy z Windows 10 mamy wiele możliwości modyfikowania elementu graficznego (screena, zdjęcia pracy). Wystarczy kliknąć na pliku PPM i wybrać jedną z możliwości:
Możemy obraz edytować po prostu w Paint, Paint 3d lub skorzystać z opcji wycinek i szkic lub aplikacji Zdjęcia. Te dwie ostatnie dają takie same możliwości.
We wszystkich przypadkach grafikę wraz z naszymi notatkami można zapisać w pliku.
Kolejne narzędzie to Epic Pen - mała aplikacja (wymagająca instalacji) pozwalająca pisać po wszystkim: pulpicie, oknach, zawartości plików... Aby utrwalić notatki, należy wykonać screen przy pomocy jednego z narzędzi programu (aparat). Po jego kliknięciu zaznaczamy obszar, który ma zostać zapisany, a następnie klikamy przycisk z folderem - plik trafia na pulpit. W wersji darmowej część narzędzi jest niedostępna.
Innym przykładem podobnego narzędzia, może być dodatek do przeglądarki Web Paint, który pozwala na wykonywanie notatek w obrębie okna przeglądarki. Aby móc z niego korzystać należy go dodać do rozszerzeń.
Web Paindt dla Google Chrome:
https://chrome.google.com/webstore/detail/web-paint/emeokgokialpjadjaoeiplmnkjoaegng
Web Paint dla Mozilla Firefox:
https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/web-paint/
By móc utrwalić notatki, należy wykonać zrzut ekranu przy pomocy narzędzia "aparatu". Obraz otworzy się natychmiast w nowej zakładce przeglądarki. Będzie go można pobrać, wydrukować...
Mam nadzieję, że któreś z tych narzędzi okaże się przydatne również dla Was. Wypróbujcie je, wybierzcie to, które jest najwygodniejsze z Waszego punktu widzenia.
Obecna sytuacja spowodowała, że poszukujemy rozwiązań, które sprawdzą się podczas nauczania zdalnego i pozwolą nam swobodnie realizować nowe zagadnienia czy utrwalać już zrealizowane. Sama również - mimo tego, iż mam już swój zestaw sprawdzonych narzędzi - stale poszukuję nowych rozwiązań, nowych aplikacji...
Dziś chciałabym pokazać Wam jak tworzyć edytowalne PDF-y. Każdy z nas zgromadził wiele materiałów, kart pracy, które nie zawsze da się wykorzystać od razy podczas lekcji zdalnych. Niektóre - jak PDF-y właśnie, wymagają modyfikacji, aby spełniały swoja rolę w nowej rzeczywistości.
Więc do rzeczy...
Chcąc stworzyć edytowalny PDF, możemy wykorzystać jedno z wielu narzędzi - ja pokażę Wam takie, którego nie musicie instalować, jest zupełnie za darmo i gotowe do wykorzystania od zaraz. Mam na myśli aplikacje na stronie: https://www.pdfescape.com/
Załóżmy, że chcemy opracować kartę pracy dla uczniów - możemy stworzyć ją od zera, lub wczytać plik PDF.
Kolejnym krokiem jest wstawienie na karcie edytowalnych pól, które będą aktywne podczas uzupełniania karty pracy przez uczniów. Program daje nam do dyspozycji kilka możliwości: wstawienie tekstu (Text - jedna linijka), akapitu (Text Paragraph - pole tekstowe), pola Checkbox (wykorzystamy je do pytań wielokrotnego wyboru), pola Radio (pytania jednej odpowiedzi), pole Dropdown (pole rozwijalne - uczeń wybiera odpowiedź z listy), pole Listbox (lista z możliwymi odpowiedziami).
Po przygotowaniu karty pracy należy ją pobrać. W tym celu należy wybrać zielony przycisk znajdujący się po lewej stronie okna programu. Plik zostanie zapisany w folderze Pobrane.
Nauczyciel, korzystając z tego samego programu, może umieszczać na przesłanej przez ucznia karcie pracy informacje zwrotną, w postaci ręcznych notatek lub komentarzy w postaci "żółtych karteczek".
EDIT lipiec 2022
Nie wiem czy wiecie, ale w programie Canva pojawiła się nowa - a przy tym darmowa - funkcjonalność edycji plików PDF. W zaimportowanym dokumencie można zmieniać obrazy, układ tekstu, dodawać nowe pola, adnotacje oraz wprowadzać wiele innych przydatnych modyfikacji.
Szczegóły pod linkiem: https://www.canva.com/pl_pl/funkcje/edytor-pdf/