maja 03, 2019

Jak urozmaicić lekcję geometrii - graniastosłupy proste

Podczas moich zajęć staram się, aby wszyscy uczniowie mogli aktywnie uczestniczyć w realizowanych ćwiczeniach. Z tego powodu - między innymi - od lat wykorzystuję TIK na lekcjach matematyki. Pozwala to uczniom - również tym słabszym - lepiej zrozumieć omawiane zagadnienia, ćwiczyć je i utrwalać w przyjazny dla nich sposób. Przynoszę też na lekcje różne przedmioty codziennego użytku, które pozwalają lepiej zobrazować matematyczne zagadnienia.


Z doświadczenia wiem, że niektórzy uczniowie mają problem z wyobraźnią przestrzenną i trudno im sobie wyobrazić omawianą bryłę, wystarczy jednak wziąć do ręki dowolny przedmiot o wskazanym kształcie i sprawa staje się znacznie prostsza.



Warto więc przynieść na lekcję różne przedmioty: opakowania, zabawki, przedmioty codziennego użytku.... rozdać je uczniom i poprosić o nazwanie tych przedmiotów (oczywiście z punktu widzenia geometrii przestrzennej). Moi uczniowie świetnie poradzili sobie z tym zadaniem. Bez problemu nazwali walce, kule, stożek, prostopadłościany i sześciany.

  


Zauważyli również, że niektórych przedmiotów nie da się określić mianem, żadnej z poznanych brył. Starali się wymienić cechy tych brył, pojawiły się próby nazwania ich: stożek ścięty (kubeczek), ścięta kula (szklana kula)...




Na jednej z lekcji mieliśmy zająć się obliczaniem objętością graniastosłupów prostych, wykorzystałam więc dwa z przedmiotów do wizualnego przybliżenia jednostek pojemności - litr i mililitr.


1 dm3 = 1l
(opakowanie po chusteczkach)

1 cm3 = 1 ml
(kostka do gry)
 




Aby przypomnieć pewne zagadnienia, które będą nam niezbędne podczas lekcji warto opracować  kilka ćwiczeń interaktywnych na przykład w serwisie LearningApps. Dzięki nim powtórzymy nazewnictwo graniastosłupów, cechy graniastosłupów (krawędzie, wierzchołki, ściany), nazewnictwo elementów graniastosłupa (podstawa, ściana boczna, krawędź boczna......), wzory na obliczanie pól podstaw graniastosłupów...








W lepszym zobrazowaniu brył, ich siatek można wykorzystać rzeczywistość rozszerzoną. Z pomocą przychodzą proste aplikacje AR i smartfon. Po zeskanowaniu kodów QR, dedykowanych konkretnej aplikacji, oczom uczniów ukazują się modele brył, symulacje składania siatek graniastosłupów. Dzięki temu - nie tylko pobudzimy wyobraźnię przestrzenną uczniów, ale w atrakcyjny dla młodego człowieka sposób, urozmaicimy zajęcia.


 






Możemy również skorzystać z licznych aplikacji webowych....

https://www.learner.org/interactives/geometry/swfs/prismExplorer.swf
https://illuminations.nctm.org/tools/mathresources/NCTM_GeometricSolids.html






Możliwości mamy wiele, cel jeden - zainteresować ucznia, pobudzić jego wyobraźnię, wzbudzić ciekawość i chęć poznawania... reszta zadzieje się sama.


Brak komentarzy:

Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.