listopada 10, 2020

Zdalny warsztat pracy


Od dwóch tygodni trwa nauczanie zdalne. Po raz kolejny stanęliśmy przed koniecznością, zorganizowania procesu dydaktycznego online. Bogatsi o doświadczenia wiosenne, otwarliśmy nasze zdalne warsztaty pracy.

W mojej szkole już w marcu przenieśliśmy się na platformę Microsoft Office 365 i za pośrednictwem Teamsa prowadziliśmy zajęcia zdalne. Dla wielu z nas był to czas oswajania się z nowym środowiskiem, intensywnego szkolenia się, doskonalenia naszego, nowego warsztatu codziennej pracy z uczniem. Starałam się być wsparciem dla każdego, kto potrzebował pomocy.

W trakcie wiosennego nauczania zdalnego, wypracowałam też swoje własne metody i formy pracy, wykorzystując przy tym różne aplikacje webowe, strony, serwisy, narzędzia. Sprawdzałam, testowałam... Miało to na celu, nie tylko uatrakcyjnienie zajęć, ale również usprawnienie procesu lekcyjnego, tak aby przebiegał on płynnie i bez zakłóceń.  Wakacje wykorzystałam na poszukiwanie nowych rozwiązań, pomysłów. Można powiedzieć, że kolejne podejście w żaden sposób mnie nie zaskoczyło, wiedziałam w jaki sposób będę pracowała. Byłam gotowa.

Chciałabym opowiedzieć Wam o tym, jak pracuję na co dzień z uczniami na matematyce, informatyce czy godzinie wychowawczej, jakie narzędzia wykorzystuję...

Po pierwsze - Teams

Jak już wspominałam bazuję na platformie Microsoft 365. Teams jest narzędziem głównym - tutaj organizuję spotkania z moimi uczniami, wymianę informacji, przekazywanie zadań do realizacji itp. Wspomagam się jednak kilkoma innymi programami, które wykorzystują podczas zajęć lub przygotowuję w nich dodatkowe materiały.

W MS Teams wykorzystuję:

  • Zespoły - tutaj widzimy zespoły utworzone przez administratora systemu lub tworzymy je samodzielnie - w zależności od tego, jakie zasady przyjęto w danej szkole. Z tego poziomu zarządzamy tymi zespołami, przypisujemy ich członków, tworzymy nowe kanały itp.
  • Kalendarz - tutaj planuję kolejne spotkania z uczniami. Dla ułatwienia tworzę lekcje cykliczne (powtarzają się co tydzień), więc wystarczy uzupełnić kalendarz jeden raz, przypisać do każdego spotkania zespół, kanał i gotowe. Jeśli pojawi się zmiana w planie, można również dokonać edycji serii spotkań.
  • Prace (wcześniej Zadania) - narzędzie do zadawania zadań do samodzielnej realizacji oraz testów (stworzonych w MS Forms). Bardzo przydatne narzędzie, nie dość, że wszystkie prace mamy w jednym miejscu, to możemy jeszcze za jego pośrednictwem wysyłać do ucznia informację zwrotną. 
  • Czat - to miejsce komunikacji z naszymi uczniami. Może być to czat grupowy lub indywidualny z wybraną osobą. Na czacie zespołu wyświetlają się komunikaty od nauczyciela, informacje o zaplanowanych spotkaniach, zadanych pracach...
  • Notes zajęć - to miejsce, gdzie możemy organizować pracę z uczniami, tworzyć notatki z zajęć, zostawiać materiały po lekcji (treści wykonanych zadań) - uczeń zawsze wszystko ma w jednym miejscu. Ciekawą możliwością tego narzędzia jest to, że utworzone tam domyślnie zakładki mają określone uprawnienia dostępu (w zależności jaką rolę pełni się w zespole).

Biblioteka zawartości to miejsce, gdzie najlepiej zostawiać uczniom materiały z lekcji, rozwiązania zadań - gdyż uczniowie widzą treści, ale nie mogą ich modyfikować. Jedyną możliwością ingerencji ucznia w te treści, jest przejęcie kontroli podczas lekcji, wtedy uczeń pod nadzorem nauczyciela wykonuje zapisy, które staną się częścią notatki czy rozwiązaniem zadania.

Colaboration Space - zakładka która pozwala na aktywność wszystkich uczniów w dowolnej chwili, uczniowie mogą wykonywać zapiski, notatki, komentarze, rysować itp.

Tylko dla nauczyciela - zakładka, której treść widzi tylko nauczyciel. Tutaj można przechowywać materiały, karty pracy do wykorzystania lub wysłania (również za pośrednictwem notesu zajęć) do uczniów w późniejszym terminie.

Z jakich innych aplikacji korzystam?


Matematyka

  • Tablica OpenBoard (do zainstalowania) - ostatnio często wykorzystuję to narzędzie do notowania podczas zajęć (wykorzystuję w tym celu tablet graficzny). Jest to wirtualna tablica, którą mogę udostępnić uczniom. Zdecydowałam się na jej wykorzystanie, gdyż zdarza się, że pracując bezpośrednio w Notesie zajęć moje notatki pojawiają się z opóźnieniem.  Innym rozwiązaniem tego problemu, jest edytowanie notesu w aplikacji klasycznej, która w Windows 10 jest zainstalowana domyślnie w systemie. 



  • Tablica idroo - wykorzystywałam ją głównie podczas poprzedniego nauczania zdalnego. Jej dużym plusem jest rozbudowany edytor równań. Szerzej opisywałam tą tablicę w moim wcześniejszym wpisie: https://tikowybelfer.blogspot.com/search/label/Whiteboard
  • Wordwall - serwis do tworzenia interaktywnych ćwiczeń. Wykorzystują go głównie podczas powtórzeń, podsumowań działu. Ważną jego cecha jest to, że rejestruje wyniki uczniów i tworzy raporty.



  • LearningApps - doskonale znane wszystkim narzędzie do tworzenie ćwiczeń interaktywnych. Podobnie jak Wordwall wykorzystuję go do przygotowania materiałów do powtórek.
  • Genial.ly - świetne narzędzie do tworzenia prezentacji, w których osadzać można zadania, filmy. Wykorzystuję go wtedy, kiedy chcę połączyć w jednym miejscu kilka zadań z różnych źródeł.




Informatyka

  • Nearpod - narzędzie do prezentacji ale również do interakcji z uczniami podczas zajęć. Świetnie sprawdza się podczas nauczania zdalnego, gdyż wystarczy udostępnić uczniom link i kod. Nauczyciel zarządza prezentacją w czasie rzeczywistym. Poza przekazaniem określonych treści, prezentacja może zawierać aktywności dla uczniów (zadania, odpowiedzi na pytania), osadzone ćwiczenia stworzone w innych serwisach. Co ciekawe - nauczyciel może selekcjonować odpowiedzi uczniów i wyświetlić na ich ekranach tylko wybrane. Narzędzie świetnie sprawdza się podczas wprowadzenia do nowego tematu lub podsumowania.






Godzina wychowawcza

  • Mentimeter - ciekawa aplikacja do zbierania informacji zwrotnych od uczniów. W wersji darmowej możemy niestety stworzyć tylko dwa slajdy (dwa pytania), ale czasem to wystarczy, żeby poznać zdanie uczniów na określony temat, zapytać o ich skojarzenia, pomysły, zrobić szybką ankietę (głosowanie) itp. Uczniowie mogą udzielać odpowiedzi za pomocą dowolnego urządzenia (smartfon, tablet, komputer). 



  • Whiteboard.fi - rodzaj wirtualnej tablicy, a w zasadzie zestaw indywidualnych tablic uczniowskich. Nauczyciel widzi wszystkie tablice, uczniowie tylko swoją i nauczyciela. O widoczności uczniowskich tablic decyduje nauczyciel.



Można powiedzieć, że wymienione narzędzia to mój niezbędnik. 

Oczywiście podczas zajęć informatyki wykorzystuję szereg programów, potrzebnych do realizacji zagadnień ujętych w podstawie programowej. W tym przypadku również mam swój sprawdzony zestaw. 

Brak komentarzy:

Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.