Jak wyglądały moje godziny wychowawcze - cz.4
W ostatniej części zebrałam niektóre nasze aktywności, które wymagały kreatywności, pobudzały nasz umysł i zmysły...
Pokażę też kilka narzędzi TIK, które były nam podczas zajęć pomocne.
BĄDŹ KREATYWNY
Ćwiczenie na skojarzenia
Bardzo popularne ćwiczenie...
Uczniowie otrzymali kartkę z zapisanymi dziesięcioma cyframi, a następnie mieli wykorzystując ich kształt dorysować różne elementy, tak aby każda cyfra stała się częścią nowej grafiki. Na przykład cyfra osiem, najczęściej służyła jako części rysunku bałwanka lub bohatera bajki, dwójka z reguły zmieniała się w łabędzia, trójka zaś stała się połową motyla itd...
Dobrym pomysłem jest to, aby uczniowie wymienili się kartkami i zobaczyli efekty swojej pracy. Można spróbować zastanowić się wspólnie, dlaczego często kojarzymy jakiś kształt z tym samym, nawet jeśli nawzajem nie widzimy swoich prac.
Oczywiście nie muszą to być cyfry, a kilka dowolnych kształtów. Chodzi raczej o konieczność wykorzystania istniejącego elementu i stworzenia na jego bazie czegoś nowego.
Narysuj słowo
Ćwiczenie polegało na tym, aby uczniowie spróbowali narysować z zasłoniętymi oczami jakiś element (my losowaliśmy karteczki ze słowami np.: rakieta, ciężarówka, słoń, komputer....), a pozostali uczniowie próbują odgadnąć co przedstawia rysunek.
Zadanie okazało się dla niektórych dość trudne, gdyż w chwili zasłonięcia oczu, zupełnie tracili kontrolę nad tym co działo się na tablicy. Było to pretekst do rozmowy o zmysłach oraz o tym, że jeśli jeden ze zmysłów zostaje upośledzony, to inne bardziej się wyczulają (np. osoby niewidome często mają wyostrzony zmysł słuchu)
Rysuję to co czuję
Kolejne ćwiczenie rysunkowe, polegające na tym, że na plecach ucznia przyczepiamy kartkę na której inny uczeń rysuje. Uczeń z kartką ma za zadanie spróbować odwzorować rysowany na jego plecach wzór. Nie jest to proste zadanie...
Pokazuje nam ono, jak bardzo trzeba się skupić aby rysunek był choć trochę podobny do tego z kartki. Znów nasz zmysł wzroku okazuje się w takiej sytuacji bezużyteczny.
Kości zostały rzucone
Wszyscy znamy doskonale "kości opowieści", które można wykorzystywać na różne sposoby. Podczas godzin wychowawczych dzieliliśmy się na mniejsze grupy, a następnie jeden z uczniów rzucał kośćmi i wymyślał kilka zdań, w których musiał wykorzystać słowa kojarzące mu się z obrazkami na kościach.
Innym razem cała grupa miała za zadanie wymyśleć krótką historyjkę z wykorzystaniem słów kojarzących się z wyrzuconymi obrazkami.
Tak naprawdę w tej zabawie ogranicza nas jedynie wyobraźnia...
O bezpieczeństwie w Sieci...
Co roku jako szkoła włączamy się w obchody Dnia Bezpiecznego Internetu, wtedy też intensyfikujemy nasze działania związane z bezpiecznym korzystaniem z zasobów sieciowych. Aby urozmaicić nasze godziny wychowawcze korzystamy z metod aktywnych, wykorzystujemy też różne narzędzia i aplikacje aby zobrazować określone treści w postaci plakatów, komiksów...
Wspólne dzieło
Podczas nauczania zdalnego często zdarzało się nam współpracować nad jakimś projektem, w tym celu wykorzystywaliśmy tablice wirtualne. Poniższe kartki zostały opracowane na tablicy Whiteboard Fox (
https://r7.whiteboardfox.com/). Daje ona dostęp uczniom do wspólnej przestrzeni. Podpowiem tylko, że jeśli chcielibyście ją wykorzystać, ustawcie w opcjach tablicy, aby uczniowie mogli zmazywać jedynie swoje rysunki (osoba udostępniająca tablicę ma możliwość wymazywania wszystkich elementów).
Poniżej nasze kartki na Dzień Kobiet i klasowa kartka wielkanocna...
Wykorzystywaliśmy również tablicę Whiteboard.fi (
https://whiteboard.fi/) - dla odmiany tutaj każdy uczeń ma swoją odrębną przestrzeń, w której działa. Nauczyciel widzi wszystkie tablice, może je wyświetlać razem lub każdą z osobna. Ma też możliwość zapisywania pracy uczniów.
Poniżej efekt jednej z naszych aktywności...
Jeśli nie znacie tych gier, koniecznie kiedyś spróbujcie.
świetny wpis!
OdpowiedzUsuń