lipca 03, 2020

Cortex - wyzwania

Właśnie rozpoczęły się wyczekiwane wakacje - czas odpoczynku, relaksu...
Jak to jednak zwykle bywa, szybko pojawi się też nuda. Aby temu zaradzić, polecam Wam fantastyczną grę karcianą CORTEX wydawnictwa REBEL. 

Cortex, to niezwykle wciągająca gra, która nie tylko zapewni nam rozrywkę ale przede wszystkim doskonali logiczne myślenie, spostrzegawczość, refleks, pamięć. Wymaga skupienia uwagi i szybkiej reakcji...



W pudełku znajdziecie 90 kart obustronnie zadrukowanych i 6 układanek z obrazkiem mózgu.

Wśród kart - 74 to karty z zadaniami (można podzielić na kilka kategorii: pamieć, labirynt, kolor, koordynacja, para, częstotliwość, rozumowanie), 6 kart wyzwań i związane z nimi 10 kart, które zawierają obrazek z fakturą. Z drugiej strony każda z kart ma grafikę symbolizującą określoną kategorię, dzięki temu, zanim odwrócimy kartę, wiemy jakiego zadania możemy się spodziewać.

Gra polega na rozwiązywaniu zadań znajdujących się na kartach, które kolejno się odsłania. Ten, kto zechce podjąć się rozwiązania danego zadania, musi zasłonić ręką kartę i udzielić odpowiedzi. Jeśli odpowiedź będzie poprawna, zabiera kartę i wykłada ją przed sobą. Jeśli udzieli błędnej odpowiedzi, karta zostaje odłożona, a gracz traci kolejkę. W ciągu gry gracz może mieć przed sobą tylko cztery karty, jeśli udzieli po raz kolejny poprawnej odpowiedzi, może zachować kartę pod warunkiem, że odłoży którąś z już zgromadzonych. W sytuacji, kiedy uda mu się skompletować dwie karty tej samej kategorii, wymienia je na jeden element układanki (mózgu). Gracz, który jako pierwszy ułoży całą układankę - wygrywa. 




Jak już wspomniałam w puli kart mamy kilka kategorii zadań:
  • pamięć - na tych kartach znajduje się pięć elementów, które gracz po zasłonięciu karty ręką powinien wymienić,
  • labirynt - zadanie polega na wskazaniu wyjścia z labiryntu,
  • kolor - należy wskazać przypadek w którym kolor i jego nazwa się zgadzają (np. napis YELLOW w żółtym kolorze),
  • koordynacja - zadanie wymaga dotknięcia właściwym palcem (lub palcami, ważna jest też ręka) określonej części własnej głowy,
  • para - ta kategoria wymaga wskazania na karcie dwóch identycznych obrazków (mogą różnić się kolorem i wielkością),
  • częstotliwość - te zadania polegają na wskazaniu elementu, który na karcie pojawia się najczęściej,
  • rozumowanie - w tej kategorii należy dopasować brakujący element pewnej całości,
  • wyzwanie - te karty związane są bezpośrednio z dziesięcioma innymi kartami, na których wydruk zawiera też teksturę (plusz, skórę, linę, drewno, brzoskwinię, piłkę do koszykówki, bułkę, zebrę, truskawkę i mech); zadanie polega na tym, aby mając zamknięte oczy i ograniczony czas, odgadnąć, co przedstawia zdjęcie, wykorzystując w tym celu zmysł dotyku.
Z kartami z kategorii wyzwanie każdy gracz może się zapoznać przed rozpoczęciem rozgrywki. Wykonanie wyzwania, pozwala od razu zyskać kolejny element układanki, a karta trafia ponownie do puli - by inni gracz, też mieli możliwość zmierzenia się z tego typu zadaniem. 




Gra jest wykonana bardzo estetycznie, starannie, a nieduże pudełko z pewnością jest dodatkowym walorem, dzięki któremu grę możemy zabrać na wakacyjne wyprawy, gdyż bez problemu zmieści się w bagażu podróżnym.

Przeznaczona jest dla od 2 do 6 osób, sprawdzi się więc zarówno podczas rozgrywek rodzinnych, z przyjaciółmi jak i spotkań w mniejszym gronie. Polecana jest dla graczy w wieku 8+, ale wiem, że sa też wersje dla młodszych graczy. Szczegóły znajdziecie na stronie wydawnictwa





Podsumowując Cortex to nie tylko gra, to świetne narzędzie, które pobudza do działania obie półkule mózgu. W zależności od kategorii karty, wymaga od nas niezwykłego skupienia, spostrzegawczości, szybkości reakcji, zapamiętywania ale też koordynacji rąk - przyznam się Wam - ta kategoria jest dla mnie najtrudniejsza. Do tego dochodzi rywalizacja między graczami, kto będzie szybszy i skuteczniejszy, ten zdobędzie punkt. 

Dla mnie jako nauczyciela, gry logiczne, wymagające wysiłku umysłowego są szczególnie wartościowe. Dzieci postrzegają grę jako rozrywkę, kojarzy im się z przyjemnym spędzaniem czasu. Ja natomiast widzę drugą stronę tej monety - zadania umysłowe pobudzają aktywność mózgu (w tym przypadku obu półkul), co powoduje, że dziecko lepiej pracuje, potrafi się skoncentrować na zadaniu  a co za tym idzie, osiąga wyższe wyniki. 

Zachęcajmy więc młodych ludzi do grania w gry, stwarzajmy ku temu okoliczności - z pewnością przyniesie to wymierne efekty.




Dziękuję firmie 
 za przekazanie gry do testowania. 




Brak komentarzy:

Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.