lipca 10, 2020

GIPF - co to takiego?

Już śpieszę wyjaśnić...

GIPF - to niesamowicie wciągająca, logiczna planszówka wydawnictwa REBEL.

Gra jest w pewnym sensie połączeniem znanych nam doskonale warcabów (dążymy do zebrania pionków przeciwnika) i gry kółko-krzyżyk (mamy za zadanie ułożyć minimum cztery pionki w linii).

Ale do rzeczy...




Gra przewidziana jest dla dwóch graczy (białe i czarne pionki). Każdy gracz - w zależności od typu rozgrywki (podstawowa, standardowa, turniejowa) ma do dyspozycji od 15 do 18 pionków. Plansza do gry - utworzona na planie sześciokąta - składa się z przecinających się linii. Przecięcie nazywane jest punktem - na planszy jest 37 punktów.
Na końcach linii znajdują się kropki (24), które nie są częścią obszaru gry, ale to tutaj ustawia się pionki, zanim wejdą do gry.

W wersji podstawowej, rozgrywkę rozpoczynamy od ustawienia 3 pionków na planszy, w taki sposób jak na poniższym zdjęciu:


Pozostałe pionki stanowią tzw. rezerwę. W kolejnych krokach gracze wprowadzają pionki do gry (każda kolejka, wymaga wprowadzenia kolejnego pionka). Jest to proces dwuetapowy: ustawiamy pionek na wybranej kropce, a następnie wprowadzamy pionek do gry przesuwając go na sąsiedni punkt. Tutaj mogą pojawić się dwie sytuacje:
  • przesuwamy pionek na pusty punkt; 
  • przesuwamy pionek na punkt, na którym stoi inny pionek (dowolnego koloru) - w tym przypadku musimy uprzednio oczyścić punkt, przesuwając pionek, który się na nim znajdował, na kolejny punkt na linii (jeśli ten punkt jest zajęty - sytuację powtarzamy tak jak z poprzednim kroku). UWAGA! - nie można wypchnąć pionka poza obszar gry (kropkę po drugiej stronie linii).
Podczas rozgrywki dążymy do tego, aby ustawić nasze pionki (minimum cztery) w jednym rzędzie.  Jeśli się tak stanie, zbieramy te pionki, oraz te które są przedłużeniem rzędu (sąsiadują z nimi w obrębie danej linii, UWAGA! - pusty punkt przerywa rząd). Pionki w kolorze danego gracza wracają do jego rezerwy, pionki w kolorze przeciwnika przejmujemy - są jak zbite pionki w warcabach. Oczywiście rolą przeciwnika jest to uniemożliwić i jednocześnie podjąć próbę ustawienia swojego rzędu pionków.
Gra toczy się, dopóki jednemu z graczy zabraknie pionków w rezerwie, gdyż to uniemożliwia mu kolejny ruch (dlatego warto czasem zebrać z planszy tylko swoje pionki ułożone w rząd, żeby móc kontynuować grę).

Oczywiście mogą zdarzyć się różne nietypowe sytuacje np.:
  • na planszy mogą pojawić się dwa rzędy (po minimum 4 pionki) - jeśli rzędy się nie przecinają - gracz zbiera wszystkie pionki w obu rzędach, jeśli się zaś przecinają - wtedy gracz decyduje, który rząd zbierze;
  • jeśli dojdzie do sytuacji w której powstaną dwa rzędy w obu kolorach, wtedy jako pierwszy zbiera pionki ten gracz, którego ruch doprowadził do takiej sytuacji.

Pamiętajcie, że GIPF daje do dyspozycji trzy, nieco różniące się od siebie poziomem zaawansowania wersje rozgrywek.

Myślę, że należy również wspomnieć, że GIPF to jedna z siedmiu gier w serii. Szczegóły znajdziecie na stronie wydawnictwa REBEL


Poniższe zdjęcia przedstawiają rożne sytuacje, który zdarzyły się podczas kolejnych, rozgrywanych przeze mnie partyjek.


Gracz grający czarnymi pionkami ułożył rząd czterech pionków. Zbiera je i jednocześnie przejmuje też trzy białe pionki, które stanowiły przedłużenie rzędu czarnych pionków. 



W tej sytuacji gracz grający białymi pionkami zbiera jedynie swoje pionki ustawione w rzędzie, gdyż pusty punkt przerwał rząd i dwa czarne pionki są bezpieczne.


Gracz grający czarnymi pionkami, zablokował przeciwnikowi możliwość ustawienia czwartego pionka w rzędzie.


W tej sytuacji gracz grający czarnymi pionkami decyduje, który z dwóch rzędów zbierze. Przypominam, że jeśli uda się ułożyć dwa rzędy (w tym przypadku czarnych) pionków, a te się przecinają - gracz musi zdecydować który rząd zbierze. W tym przypadku korzystniej zebrać rząd, którego przedłużeniem są dwa białe pionki przeciwnika.


Kolejna ciekawa sytuacja. Gracz grający białymi pionkami zbiera rząd, łącznie z jego przedłużeniem - czyli czarnym pionkiem przeciwnika i swoim białym pionkiem.


Podobna sytuacja, 


Tym razem gracz grający białymi pionkami, ułożył rząd pięciu pionków. Zbiera je łącznie z czarnym pionkiem przeciwnika. 



Mimo swej prostoty - gra GIPF - jest niezwykle interesującą grą planszową. Dodatkowo rozwija takie cechy naszego mózgu jak koncentracja, wyobraźnia, logiczne myślenie...
Gracz musi być uważny, obserwować, a nawet przewidywać kolejne ruchy przeciwnika. Musi też nauczyć się planować swoje kolejne ruchy, aby jak najdłużej pozostać w grze.

Nie ma więc - bardziej skutecznej i przyjemnej jednocześnie - metody rozwoju naszych dzieciaków, jak gry logiczne, edukacyjne.

Jeśli więc Wasze dzieci (uczniowie) pracują w spowolnionym tempie, szybko się zniechęcają i brakuje im motywacji do pokonywania kolejnych szkolnych i życiowych wyzwań - postawcie na gry.

Często rodzice nie zdają sobie sprawy, że gry edukacyjne, logiczne mogą znacznie zmienić funkcjonowanie ich dziecka, jego nastawienie do pojawiających się wyzwań. Nie doceniają, a często nie zauważają tego prostego, a jakże skutecznego narzędzia.

Takie umiejętności jak: logiczne myślenie, koncentrowanie się na zadaniu, (a co za tym idzie - cierpliwość), wnioskowanie, kreatywność - to cechy które nabywamy i kształtujemy od najmłodszych lat. Jeśli odpowiednio ten proces wzmocnimy, dając naszym dzieciom do dyspozycji takie narzędzie jak gry edukacyjne, efekty będą dostrzegalne zarówno w postaci lepszych wyników w nauce, ale z pewnością zaowocuje to także w ich życiu dorosłym.

Trwają wakacje - to świetny moment, żeby "zarazić" dzieciaki planszówkami...
Nie ukrywam, że to fantastyczna gra również dla dorosłych. Zagrajmy więc w GIPF!





Dziękuję firmie 
 za przekazanie gry do testowania. 

Brak komentarzy:

Zachęcam do komentowania i dzielenia się spostrzeżeniami i opiniami na temat mojego bloga i tematyki postów.